dinsdag 4 februari 2003

Zielige platenmaatschappijen...

De NVPI krijgt weer eens een keer ruimte (Metro) om te klagen over de dalende CD-verkopen, die het gevolg zouden zijn van het internet en de illegale kopieën.

Hoelang krijgt dat schijnheilige stelletje nog de gelegenheid om hun kapotte grammofoonplaat af te draaien? Waarom zou de verkoop van CDs gedaald zijn door internet en illegale kopieën?Ikzelf heb de laatste jaren veel minder CDs gekocht dan ik vroeger LPs kocht. En dat komt niet door illegale kopieën of downloads, maar omdat ik minder van mijn gading kan vinden tussen wat de laatste jaren gepubliceerd wordt en bovendien omdat ik vind dat de prijzen véél te hoog zijn. Indertijd werd beloofd dat CDs goedkoper zouden zijn dan LPs, maar daar heb ik niets van gemerkt. Misschien werd echter wel bedoeld dat de productie goedkoper zou zijn en ging het helemaal niet over de verkoopprijs.

Verder zijn er genoeg radiozenders die mijn favoriete muziek uitzenden (je moet je dan wel niet beperken tot de Veronica-kloons).

En tenslotte geeft de NVPI zelf nog een mogelijke oorzaak van de verminderde CD-verkoop: "Concerten, festivals en danceparty's genieten grote belangstelling". Ik neem aan dat ook voor het muziekpubliek geldt dat geld maar één keer kan worden uitgegeven.

Geen opmerkingen: