zaterdag 14 juni 2003

Met de trein zou je er al geweest zijn. Of toch niet?

Het was weer even slikken vanavond. Na sedert 10 juni problemen bij de NS (tussen Amsterdam en Alkmaar), waarvan ze zelfs nu nog niet kunnen aangeven hoe lang ze nog zullen duren (dinsdag heette het op Teletekst "tot zeker na de avondspits". Dat hebben ze dan ook ruim gehaald.) zie ik op de TV een reclamespotje van een echtpaar met drie verveelde (en later ook vervelende) kindertjes op de achterbank, die volgens een bord langs de weg nog 200 km moeten reizen (naar Maastricht). Daarna komt dan een wervende slogan die duidelijk maakt dat je in de trein geen kind aan ze hebt. Ik kan me dat wel voorstellen, ja. De treinen zijn met een beetje pech zo overvol dat ieder gezinslid in een andere coupé moet zitten...

Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot voorstander van openbaar vervoer, maar zolang als het niet goed functioneert, moet je het publiek niet de indruk geven dat het allemaal zo geweldig is.

En nu ik het dan toch over de NS heb, wil ik ook graag nog even mijn gram spuien over de misleidende borden die op diverse plaatsen langs de snelweg staan, bijv. "Utrecht - Amsterdam 35 minuten" of zoiets. Ik wil best geloven dat er als alles (maar dan ook alles) écht goed gaat wel eens een trein in 35 minuten van Utrecht naar Amsterdam gaat (is dat dan Amsterdam-Bijlmer, -Duivendrecht, -Amstel of -Centraal?).
Dit vertekent echter de werkelijkheid ernstig, want voordat je op het station in de vertrekplaats bent of van het station in de aankomstplaats op je bestemming, ben je een veelvoud kwijt van de aanvankelijke 35 minuten. Of gaan ze er bij NS soms van uit, dat er mensen zijn die alleen van station naar station reizen? Rare Chinezen die NS-ers (of hoe heette dat ook alweer bij Asterix?)...

Geen opmerkingen: