maandag 26 februari 2007

Stelletje godverdomde zeikerds!

Elke dag opnieuw vraag ik me af of het allemaal nog gekker kan... Ja, dus - mijn fantasie is werkelijk ontoereikend.

Nu heeft de Bond tegen het vloeken (als je perse wilt vinden of die lui ook het web aan het verzieken zijn, ga je zelf maar googlen) ontdekt dat als je een liedje van de Belgische groep K3 («Oma's aan de top») achterstevoren afspeelt, je op een bepaald moment "grote massamoord ... dat is godverdomme leuk" kunt horen. Dit meldt de Belgische krant De Standaard verleden week.

De platenstudio is vooral verbaasd: "Studio 100 is vooral geïnteresseerd in het uitdragen van positieve boodschappen. Die kun je horen wanneer je onze liedjes in de juiste volgorde afspeelt. Wij zijn absoluut niet voor massamoord en dergelijke dingen. Wat ons betreft is ,,Oma's aan de top'' de echte boodschap."

De site van De Standaard bevat ook een YouTube-link waarop het nummer in "orgineel" en "omgekeerd" te horen is. Met een beetje (veel) goede wil zijn de gewraakte woorden te herkennen (gemakshalve wordt de clip ook ondertiteld), maar... denkt de zwartgekouste bond nu werkelijk dat de doelgroep van K3 erin geïnteresseerd is een CD achterstevoren af te spelen? Of zorgt Satan er misschien voor dat de hersentjes van de tere kindertjes de boodschap automatisch omgekeerd compileert? En wat dan nog? De TV staat bol van de échte "grote massamoord" (bijv. in Irak en Afghanistan - en binnenkort ook in Iran?) en dat lijkt me toch heel wat verontrustender dan een al dan niet duivelse boodschap in een liedje, dat bestemd is voor kinderen op basisschoolleeftijd...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat me hier vooral ook interesseert is "hoe hebben ze dat achterstevoren afspelen voor elkaar gekregen???" Vroeger, met een grammofoonplaat kon je het proberen en daarbij je platenspeler verpesten, of een tape manipuleren (allemaal geen dingen die een gewoon mens zal uithalen). Met een CD kan je het helemaal wel vergeten. Ik kan het overigens wel, met speciale software.

Ik beschouw deze lieden dus als compleet geschift, maar het kan ook een stel geitende studenten zijn die in het Guinness Book of Records willen komen.

Maar goed, ik zal op de rommelmarkt eens wat oude LP's van het Urker Mannenkoor aanschaffen en eens horen of in achterstevoren afgespeelde geestelijke liederen ook Duivelsche uitspraken te beluisteren zijn. Ik vermoed nu van wel !! (ik hoop dat ik die zelfkwelling kan doorstaan ;-)))

Anoniem zei

Backward-masking of omkeer-vermommings-techniek (lekker Nederlands woord) komt al heel lang voor in de popmuziek en is LEVENSGEVAARLIJK! Ons brein is probleemloos in staat om deze teksten te decoderen ook al moeten wijzelf het plaatje omgekeerd draaien om het echt te kunnen horen! En deze onbewust waargenomen teksten hebben wel degelijk invloed op ons. Als je dit soort dingen hoort, dan zit er maar 1 ding op als ouders: alles van K3 zonder aaarzeling in de prullebak en niet meer luisteren! Dit risico is onaanvaardbaar. Luister ook maar eens naar Queen... Another one bites the dust... oftewel: Start to smoke mariuanha... Daar zit je als ouders op te wachten... Niet dus..!!


Iedereen kan op zijn computer liedjes omgekeerd luisteren met de Geluidsrecorder van Windows. Neem hiervoor het liedje in WAV-formaat (en niet in MP3..!!)

Start --> Programma's --> Bureau Accessoires --> Entertainment --> Geluidsrecorder

Kijk onder: Effecten en Kies: Achteruit spelen.

Kennelijk is het achteruit spelen van liedjes dus niet zo onzinnig. Het is zelfs standaard ingebouwd in de Geluidsrecorder..!!

Dwarslezer zei

Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik muziek achterstevoren hoef te beluisteren, wat echter niet wil zeggen dat ik er ook maar enige behoefte aan heb om dat te doen. Toch mooi stom van die god dat hij de mens zo ontwikkeld heeft dat diens hersenen dit soort achterstevoren boodschappen spontaan ontcijfert en zelfs kan uitvoeren. Hoe komt het dan dat de gelovigen het steeds hebben over een 'vrije wil'?

Is er trouwens al eens iemand met een sterke maag geweest die alle kerkliederen en preken achterstevoren beluisterd heeft? Ik ben zo geschrokken van je anonieme aanvulling op mijn stukje, dat ik er bijna van overtuigd ben dat ze allemaal achterstevorense boodschappen in de zin van "alle niet-katholieken, of desnoods niet-christenen moeten uitgeroeid worden" of "voor levensbehoeften van christenen hoeft geen rekening gehouden te worden met het leven en/of de belangen van niet-christenen". Dat zou meteen een hoop verklaren van de ellende in de hedendaagse wereld.

Wie zijn dan verantwoordelijk voor deze achterstevorense boodschappen? Zijn dat satanisten, drugsboeren, fascisten? Van de andere kant, waarom zouden die zo veel moeite doen? De Hollywoodse propaganda-studio's braken zo veel enge films uit, waarin duidelijk zichtbaar is hoeveel plezier bijv. moordenaars, drugsverslaafden, soldaten en terroristen hebben bij het plegen van hun wandaden (om het nog maar niet te hebben over computerspelletjes, die nog veel verder gaan), dat het volgens mij helemaal niet nodig is om achterstevoren te pogen te infiltreren.

Bovendien: waarom reageren mijn hersenen niet op die achterwaarts vermomde boodschappen? Komt dat misschien omdat ik een atheïst ben? Leuk, dat is dus nóg een argument om te proberen mensen ervan te overtuigen dat hun goden niet meer zijn dan manipulatie-technieken.