zondag 13 mei 2012

Beetje moeilijk voor de Volkskrant?

Vandaag doet de Volkskrant alle moeite om maar niet te hoeven toegeven dat de SP deze week in de peiling van Maurice de Hond het hoogste aantal zetels zou krijgen. Dat is nochtans wat ik lees. Analyseer zelf maar met mij mee:
VVD 2 zetels gedaald naar 28;
CDA stijgt tot 15 zetels;
SP daalt 1 zetel tot 29
GroenLinks daalt naar 7;
PvdA blijft steken op 20 zetels;
D66 zou 17 zetels halen;
PVV zou 20 zetels krijgen.
Wel haalt de Volkskrant nog even uit naar de SP-kiezers, want volgens De Hond zou 48% van het SP-electoraat laagopgeleid zijn. Nou en? De Haagse Bluffers die ons met valse "slaapt-u-maar-rustig-door"-praatjes de crisis in gemanÅ“uvreerd hebben en de arbeidersklasse en de zorgbehoevende medemensen blijven uitpersen zijn zogenaamd hoogopgeleid. Wat heb je dan aan zo'n opmerking?

Samenvattend: volgens de inhoud van het Volkskrant-bericht van vandaag zou de SP deze week de grootste partij zijn volgens de peiling van Maurice de Hond. Als de Volkskrant het niet durft te zeggen, dan doe ik het wel!

3 opmerkingen:

willem wejes zei

mmmm.

Dus 52% van de SP kiezers is hoger opgeleid. Dat lijkt me een uitstekende score in een land waar naar mijn schatting ca 30% van de inwonders hoger opgeleid is. Wat zou dhr. De Hond trouwens als criterium voor "laag opgeleid" hanteren?

stan zei

vergeet 1 ding niet. de kaste waaruit mijn collega journalisten worden gerecruteerd kijkt neer op de onderklasse en kijkt op tegen de hogere klassen.

Thesingh zei

Ja, dat valt mij ook op dat angstvallig wordt verzwegen dat de SP misschine de grootste wordt. Dan nog acht ik de kans dat ze een regering vormen klein. Maar het zou een heel mooi signaal zijn.