zaterdag 4 oktober 2014

Akelige verrassing...

Vandaag kocht ik bij mijn plaatselijke boekhandel het tiende en laatste deel van de Kriminalgeschichte des Christendums van Karlheinz Deschner (enkele maanden geleden gepubliceerd). Toen ik buiten stond en de papieren zak met het boek erin achter op mijn fiets wilde snelbinderen, zal ik tot mijn stomme verbazing (en schaamte ten opzichte van de mensen die mij met die zak hadden zien lopen), dat het een reclamezak was voor de Bijbel in gewone taal.
Kennelijk heeft iemand bedacht dat die bijbel, aangezien het een sprookjesboek is, ook maar eens in kinderlijke taal geschreven moest worden (en dat is kennelijk "gewone" taal, zoals ook in de meeste TV-programma's gebruikt wordt).

Ze blijven het maar proberen, die zwartsokken en zwartrokken. Misschien is dat het initiatief, waarover ze al in 2007 aan het hersenstormen waren (zie mijn artikel Ultiem vereenvoudigde bijbel van 5 october 2007). Om de zwartdenkers van het Nederlands Bijbel Genootschap daarbij te helpen, heb ik toen voorgesteld de bijbel dusdanig te vereenvoudigen dat hij op een simpele poster afgedrukt kon worden, en ik noemde hem de SimBel.

Kennelijk zijn die gristenfundamentalisten zó hard bezig geweest met hun gedoe dat mijn voorstel aan hun aandacht ontsnapte. Daarom hierbij nogmaals, als dienst aan de bijgelovige aanhangers van zwarte sokken en rokken (en andere mensen die sprookjes serieus nemen), de volledige SimBel:
Er is maar 1 god.
God heeft altijd bestaan.
Ook toen er nog niks bestond.
God heeft alles gemaakt.
Daarom is hij de baas van alles en iedereen.
God is on-ein-dig goed.
Mensen zijn vaak stout.
God vindt dat niet leuk
Dan straft hij de mensen.
Dat vindt hij zelf ook niet leuk.
Maar het moet nu eenmaal.
Wanneer wordt god niet boos?
En krijgen wij geen straf?
Als wij braaf zijn en doen wat hij wil!
Wat moeten wij dan doen?
Precies zoals de paus van Rome zegt.
Ook de pastoor weet er alles van.
En ook de president van Amerika weet dat.
En de eerste minister van Nederland.
Alleen jokken die twee veel te veel.
En dat vindt god stout.
Daarom gaat hij ze later beslist straffen.
Het zal allemaal wel goed komen!
Aanvulling: in plaats van die paus van Rome en de pastoor kun je natuurlijk ook ayatollah, dominee, medicijnman, rabbi of wat dan ook schrijven.

Geen opmerkingen: