zaterdag 30 april 2005

Betere mensen?

Vakbondsvoorzitter Hans Couzy (generaal b.d.) vindt het niet terecht dat militairen niet op hun 50e ontslagen mogen worden. Ik weet niet of ik het artikel (NRC Handelsblad) helemaal goed begrijp, maar het lijkt alsof Couzy vindt dat militairen al op de leeftijd van 50 jaar met (pre-)pensioen mogen.
Ik snap niet waarover Couzy zich druk maakt (behalve misschien over het vasthouden van de leden van zijn soldatenvakbond). Bouwvakkers (en tal van andere beroepsgroepen) zijn op de leeftijd van 50 jaar ook ver op, en toch moeten ze nog lange jaren verplicht blijven solliciteren.
Op geen enkele manier zie ik in, waarom voor militairen andere regels zouden moeten gelden dan voor 'gewone' werknemers. Volgens de huidige regeltjes moeten de militairen die hun werk niet meer kunnen doen gekeurd worden en als ze niet in de WAO kunnen, moeten ze net als alle anderen maar de bijstand in.
Of -en daar gaat het mij uiteindelijk nog veel meer om- er moeten rechtvaardige regels komen: mensen die zich kapotgewerkt hebben, moeten op een waardige manier arbeidsongeschikt worden verklaard en daar een passende uitkering voor krijgen tot aan hun eigenlijke pensioen. Het gaat tenslotte niet aan om onderscheid te maken tussen militairen en niet-militairen, maar tussen mensen die zich kapotgewerkt hebben en mensen die dankzij een niet al te belastende baan nog wél mee kunnen draaien in hun beroep. En dat moet dan niet een beroep zijn dat fysiek haalbaar is, maar een beroep dat past bij de opleiding en de (redelijke) wensen van betrokkene...

Geen opmerkingen: