zondag 11 oktober 2009

Ben ik écht de enige met vragen?

In een groot deel van de Spaanse (bijv. El País van gisteren) en Nederlandse pers (bijv. NRC/Handelsblad van vandaag) wordt gemeld dat de Guardia Civil een wapenopslag van de Baskische onafhankelijkheidsbeweging ETA heeft gevonden. ETA heeft het haar kennelijk erg gemakkelijk gemaakt, want de bergplaats was zichtbaar geworden door de regen van de afgelopen dagen en bevatte bovendien artikelen met het anagram van ETA.

Het is natuurlijk mogelijk dat deze versie juist is, maar er knaagt toch iets in me, waardoor het me voorkomt dat de ontdekking niet alleen érg gemakkelijk was, maar te gemakkelijk.

Zou ETA werkelijk zo stom (naïef?) zijn om wapentuig te verstoppen onder enkele centimeters aarde? En bovendien, welke misdadiger zou zijn misdadige bedoelingen aankondigen door ze van een 'visitekaartje' te voorzien, voordat hij ze uitgevoerd heeft? Dat zou even absurd zijn als het sprookje dat in de VS gepubliceerd werd na de aanslagen van 11 september (2001) over de ontdekking op straat vlakbij de Twin Towers van het paspoort (en bovendien in perfecte staat!) van een van de terroristen. Ondanks de explosie en het vuur dat de vliegtuigen en een deel van de gebouwen volledig vernielde, zou dat paspoort erin geslaagd zijn aan de vlammen te ontkomen en rustig op straat te gaan liggen, zodat de identiteit van een van de terroristen kon worden vastgesteld...

Ik weet niet waarom, maar het komt me zelfs voor dat iemand deze bergplaats met opzet aangelegd zou kunnen hebben om nieuwe steun te gevan aan de oorlog tegen het terrorisme ETA. Dit zou niet de eerste "valse vlag" operatie zijn (zie Wikipedia voor andere voorbeelden). Het blijft natuurlijk de vraag wie dat gedaan zou hebben. Toch niet de Spaanse regering, om de aandacht van het volk af te leiden van de economische crisis, of voor electoraal voordeel? Ik herinner me nog de mislukte samenzwering voor een staatsgreep in Spanje op 27 oktober 1982. Het was de bedoeling bij die staatsgreep een aantal aanslagen te plegen die ETA in de schoenen geschoven zouden worden (zie bijv. La Vanguardia van 5 october 1982 en de daarop volgende maanden)...

Geen opmerkingen: