maandag 16 september 2013

Over suiker en aspartaam...

Dat was even schrikken toen ik vanmiddag het Parool las... Volgens de directeur van GGD Amsterdam is suiker "de gevaarlijkste drug van deze tijd", even gevaarlijk als bijvoorbeeld tabak of alcohol.... Stoppen met roken schijnt niet moeilijker te zijn dan stoppen met het eten van veel...

Gelukkig, denk je dan als goedgelovige burger consument, er zijn nog andere zoetstoffen die niet de nadelen van suiker hebben. Maar die zijn ook niet bepaald veilig, want ze kunnen volgens sommige bronnen kanker veroorzaken of (wat mij toch een beetje waarschijnlijker lijkt) het risico van kanker vergroten.

In ieder geval is intussen duidelijk dat Aspartaam (vroeger ook bekend onder de naam Nutrasweet), een zoetstof die in frisdranken (zeg maar "ONfrisdranken") als Coca Cola Light gebruikt wordt, gefabriceerd wordt uit de uitwerpselen van genetisch gemanipuleerde E. coli-bacterieën (zie Trouw van vandaag).

Anderhalve week geleden konden we in het programma Zembla zien dat veel vlees vervuild is met darmbacteriën als... E. coli.

Wie weet hoe men in de toekomst de 21e eeuw noemt (als er dan nog menselijk leven op aarde is natuurlijk). Misschien wordt het wel de «Poep-eeuw». Dat is weer eens iets anders dan de «Gouden Eeuw»...
En die naam past bovendien ook nog eens uitstekend bij de politiek die zowat overal heerst, zeker als we daar «dunglish» van maken: Shit-Age.

Ik begrijp nu trouwens waarom je -volgens de reclame- vlees met Croma moet bakken...
Van héél lang geleden herinner ik me nog dat toen in de reclame beweerd werd dat vlees alleen met Croma naar vlees smaakt. Dat geeft allemaal aan dat je jezelf voor de gek moet houden, omdat vlees kennelijk anders niet naar vlees smaakt. Kan het nog gekker?

2 opmerkingen:

Charles Nimby zei

de wereld is een poepfabriek

In de tijd dat ik jong was en naar de franse school ging, omdat engels toen alleen gesproken werd door simpele geesten (die blijkbaar meestal Ton heetten, want zo'n simpele ziel wordt niet voor niets in dat taaltje een "simpleton" genoemd), was ik bij voortduring schoolziek en aan de schijterij. Gek dat ik nu, na al die jaren, pas het verband leg tussen die e.coli en école, het franse woord voor school. Ik was dus niet schoolziek, zoals ze dat tegenwoordig zijn, figuurlijk, gewoon te lam en bezopen om uit hun katermatjes te komen, maar écht, ziek van schóól, want om nou te zeggen, dat ze daar de poepdozen een beetje hygedelisch schoonhielden, nou nee, vergeet het maar, het stikte daar natuurlijk van de schoolbeestjes (of zijn bakteriën nu weer plantjes geworden?) ...

Maar daar wilde ik het niet over hebben, want waar iedereen zo vluchtigweg overheen stapt, is dat die aspartaam nepsuiker niet zomaar gemaakt is van de poep van poepbeestjes, maar zelfs van de poep van genetisch gemoduleerde poepbeestjes, dat is dus drie kwadraten van rotzooi. Gelukkig waren ze nog niet zo gek verdwaald in de geldgekte toen ik op de franse school zat, want anders was ik er vast aan onderdood van gegaan en dan had ik dit niet kunnen schrijftikken. En dat zou een gemiste kans voor de mensheid geweest zijn, voorwaarts, dat vertel ik u.

Ik ben benieuwd of Folkert en Sukkel hier ook een tekening met scherpe randjes van maken, dat je in je vingers snijdt als je de krant opendoet. Ik hoop van wel, want anders valt er zo weinig meer te lachen.

Willem Wejes zei

Hee: dat brengt me een andere reclameslogan in herinnering: "Vlees mevrouw, u weet wel waarom". Tja, waarom? Omdat mevrouw door serveren van vlees voorkomt dat ze door haar man in elkaar geslagen wordt? Zou er stront aan de knikker zijn? We kunnen "De geneugten des vlezes" nu in een ander licht zien!