zondag 4 september 2022

"Met de trein was je er al geweest!" - hoewel...

De laatste tijd werden treinreizigers niet alleen geconfronteerd met uitvallende (of uitgevallen?) treinen, nog steeds het gevolg van de door/na de Corona-periode ontstane personeelstekorten. Daarnaast staakte het treinpersoneel - en ik denk dat de NS er verstandig aan zou doen die staking serieus te nenem, anders zouden ze nog wel eens meer personeel kwijt kunnen raken.

Hoewel, gisteren bleek de NS ineens in staat twaalf treinen per uur naar Zandvoort te kunnen laten rijden (en er zijn 300 extra medewerkers ingezet) voor de talloze fans van de milieubewusteloze autorace met 'onze' nationale held Max Verstappen, bij "ons nationale stikstoffestival op Zandvoort", zoals Youp van het Hek het afgelopen zaterdag noemde - of een "georganiseerde milieuramp", zoals iemand het in het Leidsch Dagblad (ook op zaterdag) noemde. En dat terwijl er enkele dagen gelegen bekend was gemaakt dat de NS op diezelfde dag tussen 14:15 en 20:30 niet zou stoppen bij stations rond de Ajax-Arena, omdat een voetbalwedstrijd en optredens van Kensington (Ziggo Dome) en Yade Lauren (AFAS) voor de NS ("No Service" of "Nationale Schande"?) kennelijk niet zijn behappen is voor het geprivatiseerde staatsbedrijf (dat indertijd met de belastingcenten van onze voorouders opgebouwd is!). (Zie de NRC van gisteren).

Wat zou de reden zijn voor deze verschillende benadering? Is de NS werkelijk bezorgd over de veiligheid van de reizigers? Ik heb anders regelmatig volgepropte spitstreinen meegemaakt, waarin je bijna mond-op-mond moest ademen. Of zou de NS-directie de 'pandjesprins' willen begunstigen uit respect voor dit familielid van 'onze' koning? Of zou iemand van de NS-leiding misschien 'schadeloosgesteld' zijn -  vermoedelijk niet met gratis treinreizen, want wie wil er nog zijn tijd verdoen in het falende treinvervoer...

Geen opmerkingen: