donderdag 11 januari 2024

Minder uitzendbanen... Huh!?

Ja, Huh!?

Dit bericht hoorde ik eerder vandaag in een nieuwsbulletin van de World News Company op een Nederlandse hobbyzender op de Middengolf. Soortgelijke berichten heb ik overigens de voorbije maanden al via andere bronnen gehoord, zoals bij Flexnieuws op 15 november 2023. Maar wat betekent het dat het aantal uitzendbanen is gedaald?

Komt dat omdat er steeds minder mensen via een uitzuigbureau uitzendbureau (willen) werken? Of omdat bedrijven geen mensen willen inhuren via een uitzendbureau?

Ik kan me voorstellen dat de kosten voor uitzend-personeel pittig zijn, maar hoe valt dat te rijmen met het gegeven dat er nog steeds enorm veel vacatures bestaan (zie o.a. in Metro van 24 october 2023)? Dat blijkt ook wel uit de personeelsproblemen bij diverse bedrijven, zoals bij de NS, waar door het personeelstekort de treinen niet gereinigd kunnen worden (zie bijv. het Algemeen Dagblad van gisteren). Ook in mijn dorp zijn in de laatste maanden door personeelsproblemen twee bakkerijen gesloten (waarvan een met twee winkels)...

OF: zouden werkzoekenden misschien uitgevonden hebben dat ze zichzelf als ZZP-er kunnen proberen te verhuren, met -uiteraard- nog hogere kosten voor de bedrijven met vacatures? Tja... met de privatisering en de flexibilificatie hebben de overheden de doos van Pandora opengetrokken - en zie die nu maar eens te sluiten! Misschien een klus voor de SP? 

 

Geen opmerkingen: