donderdag 15 augustus 2013

Niet dat foebbal me ook maar iets interesseert...

... maar soms gebeuren er zelfs bij een dergelijke grof-geld-manifestatie (en dat omdat veel "goede" foebballers per jaar meer geld in hun zak steken dan een normaal mens in zijn hele leven op een normale manier zou kunnen opmaken, én omdat het publiek zich blauw moet betalen om erbij aanwezig te kunnen zijn, én omdat een groot deel van het geld dat jaarlijks via de inkomstenbelasting van ons wordt ingepikt als omroepbijdrage "nodig" is om de publieke omroep in staat te stellen foebbalwedstrijden uit te zenden) interessante dingen. Zo werd bijvoorbeeld een paar jaar geleden in Barcelona de Spaanse Franco-erfgenaam (koning Juan Carlos) uitgefloten toen het (door dictator Franco ingestelde) volkslied werd gespeeld.

En kennelijk werd tijdens de foebbalwedstrijd België-Frankrijk (vraag me niet wanneer die gespeeld werd!) door het publiek het Franse volkslied "massaal uitgefloten". De Belgische voetbalbond, de bondscoach en de spelers willen dat dit niet meer gebeurt (zie De Standaard van vandaag).

Persoonlijk vind ik dat juist het Franse volkslied (de Marseillaise) respect verdient, omdat het tenminste een volkslied is met een (revolutionaire) boodschap. Heel wat anders dan het Nederlandse "volkslied", dat niet meer is dan een ordinaire lofzang op een dubieuze koningsverrader (Willem van Oranje), de vermeende voorvader van Willem A., die inderdaad -dat dan weer wel- van "Duitschen bloede" is.

En het Belgische volkslied (de Brabançonne), tja, dat is in ieder geval een lied dat de grootheid van België ophemelt, zoals je van een volkslied zou kunnen verwachten (zie Wikipedia). Er is nog een andere (mij meer aansprekende) versie, van Vuile Mong en zijn Vieze Gasten, die ik alleen zo'n 25 à 30 jaar geleden enkele keren aan het eind van de uitzendingen op BRT II gehoord heb. Helaas heb ik nooit kunnen uitvinden op welke LP (of CD) dit "volkslied" met de titel De macht aan 't volk [?] te vinden is, dus als iemand me dat zou kunnen laten weten, zou ik hem/haar daarvoor zeer dankbaar zijn!

Geen opmerkingen: