maandag 20 april 2020

Woningsdag?

Als republikein houd ik me niet bezig met konings-of koninginnendagen [volgens de spellingsregels van de TaalCurie zou hier een tussen-N nodig zijn, omdat er geen meervoudsvorm met een eind-S (koningins) mogelijk is - niet dat ik me doorgaans overigens veel aantrek van de dictaten van de TaalCurie]. Af en toe vierde ik dan -om toch een beetje mee te doen- nog wel 'Corry Koningsdag', ofschoon ik haar niet onder mijn favoriete muziekartiesten reken.

Maar goed, dit jaar wordt er dus kennelijk geen koningsdag gevierd vanwege het Corona-virus [leuk dat Corona het Latijnse woord is voor kroon!]. In plaats daarvan zou er dit jaar een Woningsdag gevierd moeten worden. Dat is weer een gedrocht van een woord, van dezelfde categorie als indertijd het «Kroningslied», bij elkaar gefrutseld door de fine fleur van de Nederlandse muziek.

In eerste instantie wilde ik me dan nog wel bij dat wandrochtelijke woord neerleggen, omdat ik -naïviter- dacht dat het de bedoeling was om op 27 april eindelijk eens werk te gaan maken van woonvoorzieningen voor de 100.000-en mensen zonder eigen woning.

Helaas, dat was inderdaad erg naïef van me, want het is nu de bedoeling dat iedere Nederlander op een bepaald tijdstip in zijn/haar eigen huis (vermoedelijk met alle ramen en deuren open, zodat het hele land wordt ondergedompeld in een grauwdeken van wansmaak) het zogenaamde Nederlandse volkslied ten gehore gaat brengen.

Wat een wansmaak! Nederland heeft geen volkslied, sinds Wilhelmina «Wien Neerlands bloed» (overigens ook een draak van een zangstuk) heeft afgeschaft en vervangen door het 15-couplettige «Wilhelmus van Nassauwe», wat geen volkslied is, maar een quasi-persoonlijk loflied op de zogenaamde vader des vaderlands, Willem de Zwijger (wiens naam vermoedelijk ontstaan is omdat hij nauwelijks Nederlands sprak en dus maar zijn mond hield).

Het zou mooi zijn als er op het vastgestelde tijdstip niet-geïndoctrineerde mensen met open ramen en deuren de «Internationale» ten gehore zouden brengen.
Misschien is een waarschuwing dan echter wel op zijn plaats. Het zou me niet verbazen wanneer mensen die zulks doen aangehouden worden en na twee dagen met een slap excuus weer losgelaten worden, net zoals een aantal jaren geleden de twee mensen die het waagden bij een of andere oranje-getinte gelegenheid met een bordje tegen de monarchie waagden te lopen...

Geen opmerkingen: