zondag 10 oktober 2021

Deugen mensen inderdaad?

Ik dacht dat ik al een hele tijd geleden had gereageerd op het boek De meeste mensen deugen van Rutger Bregman, maar ik heb ontdekt dat ik dat nog niet gedaan had. Daar kwam ik pas achter na de recente publicatie in Nederlandse vertaling van het boek The Goodness Paradox (2019) van Richard Wrangham. De Nederlandse titel daarvan luidt De goedheids paradox (met een vreemde spatie!), met daarbij de goedkope en ongetwijfeld commercieel bedachte ondertitel "Deugen de meeste mensen wel?". Die titel suggereert dat het een reactie is op het boek van Rutger Bregman, eveneens uit 2019, terwijl daarvan volstrekt geen sprake is, zoals bij lezing blijkt.



Om terug te komen op Rutger Bregman: ik denk dat hij in grote lijnen redelijk gelijk heeft (met een slag om de arm, want hoeveel mensen  zeggen het bijvoorbeeld wanneer ze ergens te veel geld terugkrijgen?).

Het heeft overigens geen enkele zin dat de meeste mensen deugen (laten we zeggen 95%), want de resterende 5% zijn degenen die de macht hebben - omdat ze zich hebben laten verkiezen als machthebbers (met het geld van grootgraaiers, zoals de leden van de VVD; en de propaganda van de massamedia, zoals het Journaal van het NPO [Nederlandse Propaganda-Orgaan] en de geschreven pers), of omdat ze grootgraaiende kapitalisten zijn. Deze twee categorieën staan aan dezelfde kant en zorgen er samen voor dat het grootste deel van de bevolking (en ik kijk hier vooral naar de Nederlandse bevolking, maar in grote lijnen geldt hetzelfde op de hele wereld) zich voor steeds minder salaris te pletter blijft werken, en dat er koloniale oorlogen gevoerd worden - voor het bezit van olie en andere grondstoffen, én natuurlijk ter ondersteuning van de wapenindustrie.

Besteed maar eens enkele minuten aan het bovenstaande (daarvoor zijn er genoeg reclameblokken op de TV) - en probeer ook het boek van Richard Wrangham te lezen, dat geeft in ieder geval een andere kijk op wat Rutger Bregman schrijft.

Geen opmerkingen: