dinsdag 8 maart 2022

Democratie in Nederland, of dictatoriaal bepaald door de ondemocratische Europese Commissie?

Gisteren sprak ik al mijn bezorgdheid uit over overheidscensuur (zie mijn artikel Censuur: steeds minder ruimte voor vrijheid van meningsvorming), maar mijn eerste artikel in dit verband schreef ik al op 15 november 1974. Ik had echter niet kunnen (durven?) verwachten dat mijn vrees nu al bewaarheid zou worden.

Op de radio had ik vanmorgen al gehoord dat er twee Russische sites geblokkeerd waren. Het blijkt echter erger te zijn, want blijkens een artikel in het Brabants Dagblad van vandaag gaat het om 6 (zes!) geblokkeerde Russische mediasites: vijf sites van RT (voorheen Russia Today) en een van Sputnik. Deze zijn geblokkeerd door de providers Vodafone-Ziggo, T-Mobile en KPN - op eigen initiatief? Op last van de Nederlandse Roverheid? Kennelijk van de Europese Commissie, en nadat de ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft laten weten dat providers deze sites mogen blokkeren, let wel NIET moeten...

We mogen dus niet meer zelf nagaan of de "informatie" van de NPO [Nederlands Propaganda-Orgaan] en RTL wel helemaal klopt. En waarom wordt dan de Voice of America niet geblokkeerd? Die Verenigdestaatse propagandazender kleurt de informatie over Rusland (net zoals destijds over de USSR) precies andersom bij!

Facebook en Yahoo hadden deze sites overigens al eerder geblokkeerd, maar die clubs houden zoïzo alleen rekening met hun financiële belangen - stel je voor dat ze helemaal geblokkeerd zouden worden wegens toelaten van de VS niet welgevallige kanalen...

Aanvulling: RTL Nieuws meldt in dit verband ook nog dat de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) deze blokkade onverstandig noemt ("
een verlaging tot het niveau van Rusland"). Volgens NVJ-secretaris moeten we juist in deze tijden strijden voor vrijheid van informatie"!

Geen opmerkingen: