woensdag 9 januari 2008

Chips... toch maar beter alleen om te eten?

Je kon erop wachten dat het zou gebeuren, en nu is het dan zover. De onkraakbare RFID chip die gebruikt moet worden voor de OV-chipkaart is gekraakt.

Volgens woordvoerder Alexander Tarzi van de chipfabrikant (NXP) is de opwinding nogal overdreven, want volgens hem is er maar één laag van de kaart gekraakt. (Webwereld gisteren)

Dat is natuurlijk kletskoek. Nadat de eerste laag gekraakt is, is het slechts een kwestie van tijd totdat ook andere lagen (en dat zijn er maar twee!) gekraakt zijn, maar bovendien leerde ik vroeger (zo'n 50 jaar geleden) al dat een keten net zo sterk (of zwak) is als de zwakste schakel. Ook een fietsketting van gehard staal heeft geen enkel nut, wanneer één enkel schakeltje gebroken is.

De volgende chip-kraakacties kan ik me al voorstellen: chipknippen worden leeggehaald, bestrijders van de Bushiaanse oorlog tegen terreur bedenken een systeem om de chips in paspoorten leeg te halen en te voorzien van andere gegevens. Neem maar van mij aan dat de Verenigde Staten volledig verlamd raken, wanneer ineens iedereen volgens de chip in zijn paspoort Osama Bin Laden blijkt te zijn... ook al is die misschien al dood. (zie daarover mijn artikel Benazir Bhutto: Osama Bin Laden is vermoord... van 29 december 2007.)

Geen opmerkingen: