Is bij de nevenstaande reclame, die ik vandaag op NS-stations en metrohaltes zag hangen, sprake van cynisme of gewone kortzichtigheid?
Gezien het oogklep-bevorderende Nederlandse onderwijs, dat hoofdzakelijk opleidt tot vakidioten, houd ik het op het laatste. Desondanks moest ik bij het zien ervan meteen denken aan een bericht uit de kranten van verleden week (zie o.a. in het Nederlands Dagblad van 27 december 2007), dat uitlegt dat de landbouwproducten in 2007 gemiddeld 40% in prijs gestegen zijn.
De FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie) van de Verenigde Naties heeft daarover alarm geslagen. In zeven landen zijn intussen al voedselrellen uitgebroken (o.a. Marokko, Mexico en Senegal), terwijl er inmiddels al 37 landen (waaronder in Europa Moldavië) zijn die internationale steun nodig hebben om hun bevolking te kunnen voeden. Daarnaast hebben 22 landen intussen maatregelen genomen om voedingsmiddelen betaalbaar te houden voor hun bevolking (waaronder in Europa Kroatië en Bosnië).
De prijsstijgingen hebben ongetwijfeld te maken met de gevolgen van de globalisatie, die nog versterkt worden door de hype van de biobrandstof, waarvoor grote oppervlakten landbouwgrond en bos onttrokken worden aan hun eigenlijke bestemming. Zie in dit verband de diverse artikelen (in het Engels en Spaans) op de site van La soja mata / Soy Kills.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten