maandag 30 december 2013

Eindelijk eens paal en perk aan oorlogsgeweld in Nederland?

Enkele jaren geleden (op 23 december 2007 en 31 december 2008) schreef ik ook al over de jaarlijks terugkerende vuurwerkterreur. Ook in het verleden zijn er al initiatieven geweest om de openbare verkoop van vuurwerk te verbieden en streng op te treden tegen mensen (kinderen, en in dat geval dus hun ouders) die toch menen dat ze zich niet aan dit soort verboden hoeven te houden.

Ook dit jaar loopt er weer een oproep voor een vuurwerkverbod - waarachter GroenLinks, de SGP en de Partij voor de Dieren zich geschaard hebben. De SP denk dat de politie onvoldoende capaciteit heeft om extra vuurwerkregels te handhaven (maar wil daar wel naar kijken als er "politieke steun voor nodig is"), terwijl de VVD en de PvdA zich verschuilen achter de eigen verantwoordelijkheid van de burgers (de Volkskrant van vandaag). 

Zó ver is het dus al gekomen met de PvdA. Met die redenering kan alcoholcontrole in het verkeer ook wel worden afgeschaft, of het verbod om niet-handsfree te bellen bij het besturen van een auto (ik zie zó vaak mensen achter het stuur bellen, dat ik het idee heb dat de politie daar óók geen capaciteit voor heeft).

Wat mij betreft heb ik er geen enkele moeite mee als mensen hun eigen handen of ogen willen vernielen (maar in dat geval moeten ze ook de kosten voor behandeling maar zelf betalen), maar ik ben ervan overtuigd dat een aanzienlijk deel van de vuurwerkslachtoffers niet zelf verantwoordelijk is voor hun verwondingen.

Daarom moet er dus een vuurwerkverbod komen. Bij wijze van uitzondering kunnen gemeenten bij bepaalde gelegenheden vuurwerk (laten) afsteken door daarvoor bevoegde bedrijven, zoals in mijn jeugd gebeurde op koninginnedag. En anders huren de vuurwerkfans maar een oorlogsfilm, dan kunnen ze (onder het genot van een zak chips en een pilsje) zo genieten van  geknal, lichtflitsen en (dodelijke) verwondingen.

Ook het milieu zal er (net als de mensen met ademhalingsproblemen) blij mee zijn als er niet midden in de winter een kolossale hoeveelheid kruitdamp vrijkomt.

Geen opmerkingen: