zaterdag 28 december 2013

Krijgt Frank Schätzing gelijk?

Enkele dagen geleden beval ik het boek «Der Schwarm» (in het Nederlands gepubliceerd als «De zwerm») van Frank Schätzing aan. 

Omdat het agressieve gedrag van zeekwallen (ook op plaatsen waar ze normaliter niet voorkwamen) een van de rampen is in zijn roman, schrok ik toen ik vandaag toen ik in het Parool las dat in Amsterdam mogelijk een van die giftige (dodelijke) kwallen (de Australische zeewesp) was gezien. Stadsecoloog Martin Melchers weet nog niet zeker of hij inderdaad die kwal aangetroffen had, maar het was in ieder geval een voor hem onbekende soort.

Voorlopig dus maar even afwachten wat het voor een kwal was, maar ik zou voorlopig toch maar niet in het IJ gaan zwemmen (en niet alleen omdat het water daar momenteel nogal frisjes is)...

1 opmerking:

Charles Nimby zei

zolang als er fietsen, lekkende koelkasten en bakken chemisch bedrijfsafval in de amsterdamse wateren verdronken worden, lijkt me dat water juist niet frisjes - niet in de winter, maar netzomin in de zomer ...