maandag 28 februari 2022

Onderwijs... of onderdom?

In de NRC las ik een interview (gedateerd op gisteren) met de nieuwe minister van onderwijs, de VVD-er Dennis Wiersma, opvolger van de CU-er Arie Slob, die in het kader van het NPO (*) 8½ miljard had uitgetrokken om de leerachterstanden in het onderwijs weg te werken. Het komt erop neer dat de ministers denken dat met een hoop geld alle problemen opgelost kunnen worden - dat had ik van de VVD trouwens wel verwacht.

Als ik het interview goed lees, komt het erop neer dat het probleem is dat "Leerlingen steeds minder goed [zijn] gaan lezen, rekenen en schrijven", wat door «Corona» nog duidelijker is geworden. Het NPO is geslaagd als de kinderen "snel weer beter leren rekenen, schrijven en lezen".

Het lijkt er dus op dat zelfs de ministers van onderwijs geen flauw benul meer hebben van wat goed onderwijs inhoudt. Voor mij is het al een hele tijd geleden dat ik op school zat, maar ik herinner me héél wat meer vakken (en dan bedoel ik niet 'gym' [Lichamelijke Oefening]. Die zijn dus kennelijk tegenwoordig niet meer van belang. Deze ministers bevestigen nu in ieder geval uitstekend wat ik de voorbije jaren hier regelmatig geschreven heb: dat het Nederlandse onderwijs de leerlingen niet meer helpt om NA TE DENKEN, maar alleen om voorbereid te zijn op een carrière als consumist!

Oja, het is de minister ook bekend dat er te weinig leerkrachten zijn, maar dat "kunnen we niet snel oplossen", want het onderwijs heeft "net als andere sectoren last van de krappe arbeidsmarkt."
Het zal er dus wel op neerkomen dat het geld wordt uitgedeeld aan de leerlingen, die reclamefolders (zonder afbeeldingen uiteraard, anders leren ze nog niet lezen...) voorgeschoteld krijgen, waaruit ze dingen mogen uitzoeken, waarna ze zelf moeten uitrekenen wat ze voor "hun" (in werkelijkheid "ons" want door ons aan belasting betaald) geld kunnen kopen.


(*) Nationaal Programma Onderwijs, dus niet verwarren met de Nederlandse Publieke Omroep, of de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie!

Geen opmerkingen: