De OV-chipkaart, waaraan intussen (uit de zakken van de belastingbetaler!) al ettelijke miljoenen verkwanseld zijn, moet van alles kunnen. Zo moeten talloze privé-gegevens van de gebruikers bekend zijn, want die wil NS gebruiken om ons gericht lastig te kunnen vallen met SPAM.
Helaas zijn de programmeurs zo slecht (of dom, of onkundig, of bedenk zelf maar een ander woord) dat ze niet eens de mogelijkheid kunnen inbouwen (of mochten ze dat misschien niet van de opdrachtgever???) om de programmatuur in staat te stellen zich te herinneren dat wij een kaartje van A naar B gekocht hebben, waardoor dan bij een kaartje in de omgekeerde richting in de loop van dezelfde dag een korting gegeven kan worden.
De kosten worden namelijk per rit berekend. (Het Parool, gisteravond).
Volgens John Krijgsman (woordvoerder van de NS, zeg maar No Service): "Retourtjes worden gemiddeld zes procent duurder." (Metro, papieren editie van vandaag)
Aangezien echter per afzonderlijke rit betaald moet worden, zit het er dik in dat trajecten waarbij men moet overstappen (van het ene perron naar het andere, of misschien zelfs van de ene trein naar de andere - het hangt er maar net van af waar de chipkaart wordt uitgelezen, bij de deur van de trein of bij de uitgang/ingang van het perron) beslist heel wat duurder worden dan de gemiddelde zes procent. Het ligt er maar net aan hoe je rekent...
Bijna anderhalf jaar geleden schreef ik al over de "legale" diefstal per OV-kaart in mijn artikel OV-chipkaart, oplichting of spionage?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten