donderdag 1 oktober 2020

Meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden...

Een grote koffie- en theeproducent -nouja, verpakker en leverancier- is op het idee gekomen (ik kwam daar toevallig op, toen ik ergens een kopje thee dronk) om labeltjes aan de theezakjes te hangen met daarop een vraag, die misschien bedoeld is om gespreksstof te bieden aan mensen die niet weten wat ze elkaar (nog) kunnen zeggen. Op zich geen slecht idee, denk ik. Of???

Op het eerste gezicht lijken het eenvoudige vragen - en dat is misschien ook wel de bedoeling. Als je er echter wat langer naar kijkt (ook tussen de regels - en daar ben ik als Dwarslezer redelijk goed in), blijkt er toch meer te antwoorden te zijn dan één kort antwoord.

OF je komt niet eens tot een antwoord, want wat moet je bijvoorbeeld antwoorden op de vraag Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen? Ik kan met gemak een groot aantal min of meer goede adviezen opsommen, maar het beste? Nee, daar ben ik nog niet uit! 

Of wat te denken van Ben je een dromer, denker of doener? Hier wordt kennelijk verwacht dat je óf droomt, óf denkt, óf doet. Wat kies ik nou?

Of: Zonder welke 3 dingen kun je niet leven? Zouden ze daarmee lucht, water, voedsel bedoelen? Vermoedelijk niet, want dat zou, voor mensen, een zinloze vraag zijn. Ieder mens heeft immers die drie dingen nodig.


En ook de volgende is een doordenker: Wat is jouw favoriete genre boeken? Ik heb sterk de indruk dat de vraagstellers mensen als erg platte wezens zien, die maar één ding interessant of belangrijk vinden. Dat blijkt ook uit de vraag Welke film heeft echt indruk op jou gemaakt? 

De kaartjes zijn klein, dus je kunt er ook maar een beperkte hoeveelheid informatie op kwijt. En dan schrijf ik nog behoorlijk klein. Er staat trouwens niet eens een adres op de labeltjes voor het inzenden van de antwoorden. Noch wat je ermee kunt winnen...

Hoe meer ik over dit initiatief nadenk, hoe vreemder ik het eigenlijk begin te vinden... Wie -of wat- zit hier eigenlijk achter? En WAARTOE?

Geen opmerkingen: