woensdag 16 januari 2002

NS-advies?

Naar aanleiding van een ingezonden brief eerder deze week (in de Volkskrant) over de NS die mensen elektronisch altijd via Parijs naar de Côte d'Azur of Bordeaux laat reizen en de verbindingen via Brussel niet vermeldt, heb ik vandaag ook maar eens gekeken hoe het zit met de informatie over verbindingen tussen Amsterdam en Parijs.

Door simpelweg te vragen om informatie over de verbinding tussen Amsterdam Centraal en Paris-Nord (vandaag), kreeg ik van de NS Reisplanner de volgende 'EEG-in-een-dag' suggestie voorgeschoteld (lay-out door mij aangepast):

19:25 V Amsterdam Centraal Spoor 4b richting Utrecht Centraal
21:45 A Duisburg Hbf
22:07 V Duisburg Hbf richting Bielefeld Hbf
00:00 A Bielefeld Hbf
00:35 V Bielefeld Hbf richting Liège-Guillemins
09:08 A Paris-Nord

reistijd 13:43. Helaas is niet duidelijk hoeveel deze rondreis moet kosten, want "Geen tariefinformatie mogelijk bij reizen van/naar/via buitenland."

Eenzelfde verzoek bij de Deutsche Bahn (of heet dat tegenwoordig voortaan Die Bahn?) leverde een rechtstreekse Thalys op (V/A 12:56/17:05) met een reistijd van 4:09, en daarna in elk geval om 13:23 en 14:23 een verbinding met één overstap in Bruxelles-Midi (overstaptijd 0:25, dat is natuurlijk wel erg weinig als je met een Nederlandse trein naar Brussel moet), het eerste stuk met een Intercity, het tweede gedeelte met een Thalys; totale reistijd 4:42.

Ik vond het in eerste instantie al vreselijk onbeschoft dat de nieuwe site alleen toegankelijk is voor gebruikers van Internet Explorer (hoeveel zouden ze daarvoor van MicroSoft gekregen hebben?), maar ik begrijp nu dat ze zich niet willen blameren bij de meer bewuste Internet-gebruikers. Of?

Ik ben er trouwens intussen achter wat ik verkeerd had gedaan. Ik had "Internationaal" moeten aanklikken, het bovenstaande NS-advies heb ik gekregen via de gewone reisplanner (nationaal dus kennelijk. Nationaal via Bielefeld?). Bij "Internationaal" krijg je de keuze tussen "HST ja" en "HST nee" (HST zal wel hoge-snelheids-trein betekenen). Bij "ja" krijg ik hetzelfde Thalys-advies als de via Duitsland gekregen rechtstreekse verbinding, dus -spannend- nu even gekeken wat ik zonder (de "nee"-optie) krijg:

13:23 V Amsterdam Centraal
15:29 A Antwerpen-Berchem
16:10 V Antwerpen Berchem
17:53 A Lille Flandres
18:02 V Lille Flandres
19:26 A Amiens
20:03 V Amiens
21:11 A Paris-Nord

Het leuke is dat er nu ineens wel (ondanks "van/naar/via buitenland") wél een tarief genoemd wordt... Hoewel...: het vermelde tarief bij deze verbinding "HST nee" geldt voor: "-Paris-Nord met Thalys vanaf Amsterdam". Kunnen jullie het nog volgen?

Dat is dus 3x overstappen en een reistijd van bijna 8 uur. Het is bij de NS kennelijk niet opgekomen dat er ook een "toe-ter-nie-toe" optie mogelijk zou kunnen zijn. En dat dan nog wel in het land van het poldermodel, waar het sluiten van compromissen zowat tot standaard is verheven... De optie via Brussel wordt gewoonweg niet genoemd (valt natuurlijk niet onder "HST nee" omdat het tweede gedeelte wel per HST gaat en ook niet onder "HST ja" omdat het eerste deel gewoon per Intercity gaat. Of zou het (zoals de eerdere briefschrijver suggereert) inderdaad de bedoeling zijn dat mensen wel begrijpen dat het anders wel heel aantrekkelijk is om de monopolistische Thalys vanaf Amsterdam links te laten liggen?

Op de sites van de (Belgische) NMBS en de (Franse) SNCF is het geen enkel probleem om alle treinen terug te vinden, waarbij dan overigens niet de boemelverbinding via Antwerpen, Lille en Amiens vermeld wordt (dat is dus weer wel een nadeel voor mensen die zo lang mogelijk willen reizen voor hun geld... maar die kunnen altijd in Brussel nog een paar uurtjes uitstappen).
Zo blijkt dat er zowat elk uur een verbinding is tussen Amsterdam en Paris-Nord, de meeste via Brussel-Zuid, en om de paar uur een rechtstreekse Thalys.

Geen opmerkingen: