zondag 7 december 2008

Wat geld?

Het volgende artikel, van de hand van Dennis Rodie, werd op 3 december gepubliceerd op Konfrontatie Digitaal:



Heb je wel eens meegemaakt dat je iets wilde betalen en de winkelier weigert het produkt aan je te verkopen? Ik stond in een ijzerwinkel om een doosje spijkers te kopen, klaar met het geld in mijn handen, maar de dame achter de toonbank schudde haar hoofd. Het is een winkel waar ik niet zo vaak kom maar in het verleden toch wel eens wat heb gekocht, zonder problemen overigens. En het was niet om mijn huidskleur, mijn geloof, mijn sexualiteit, mijn politieke voorkeur, mijn kleedstijl, mijn lichaamsgeur, een crimineel verleden of welk vooroordeel ik ook kon bedenken waaraan iemand in de geschiedenis van de mensheid ooit iets is geweigerd. Het was zelfs niet eens Buy Nothing Day. Nee, het was omdat ik geld had. Geld was niet meer toegestaan in deze winkel. Kontant geld dus. Men kon alleen maar met een betaalkaart betalen en wat naief vroeg ik wanneer de kassa dan weer terug zou koment. Nee, die was permanent van de toonbank verdwenen, legde ze uit. Wees flexibel mens, pak het geld uit mijn handen en verkoop me die verdomde spijkers, dacht ik. Maar nee, ik was gedwongen om het doosje terug in het rek te leggen en de winkel spijkerloos te verlaten.

Het is een toenemende trend en in steeds meer winkels moet ik zoeken naar kassa's die nog kontanten accepteren. Supermarkten en warenhuizen veranderen in banken. Het is ze eindelijk gelukt om de konsument waardeloos plastic aan te smeren met allerlei kleine cadeautjes en verzonnen voordelen als lokkertjes en stevige bangmakerij voor hen die weigeren. Want banken willen niet dat jouw geld hun bank verlaat. Vroeger - ik weet niet hoe het tegenwoordig is - kon je een spaarrekening openen en een flink bedrag doneren en het dan voor 1 of meer jaren vastleggen. Op die manier kreeg je dan een hogere rente. Hoe langer de banken je geld beheren, hoe meer ze kunnen investeren en handelen met jouw geld. Dus door te voorkomen dat je met jouw geld ervandoor gaat, geeft elke bank pasjes uit en geeft die bank daar een waarde aan. Zonder die bank is zo'n stukje plastic niets waard. En als geld alleen nog maar uit bits en bytes bestaat, kun je gemakkelijk gaan schuiven. Tekorten kan je dan snel opvullen en investeerders hou je aan een kort lijntje. De toekomst bestaat niet; het is nu dat geldt.

Je hoeft geen economisch expert te zijn om te weten dat er een eind zit aan de rek van elk elastiek. Het piramidesysteem van banken wankelt nu op zijn pilaren. En omdat de regering ooit een buitenechtelijke relatie is begonnen met het bedrijfsleven en de industrie, gaat het plotseling niet goed met de economie en schuiven regeringen geld naar de banken. Als het maar weer klopt op papier. Wat er later mis gaat, is de zorg voor een andere generatie.

Er wordt veel geschreven over het milieu, over hoe mensen minder auto moeten rijden, minder electriciteit moeten gebruiken, maar als mensen dan echt minder gaan kopen en rijden, is het ook weer niet goed. Wat vindt de overheid eigenlijk belangrijker? Geld of een leefbaar milieu?

Overgenomen met toestemming van de auteur.

Geen opmerkingen: