NS gaat volgend jaar de treinen van het type 'Koploper' moderniseren. Deze modernisering houdt o.a. in dat er 13% meer zitplaatsen komen [voortaan niet meer met de knieën tegen elkaar, maar in elkaars kruis?]. Maar ook worden de tussendeuren (tussen de treinstellen) dichtgelast, zodat het niet meer mogelijk is om in een ander treinstel een zitplaats te zoeken. De reden voor die beslissing is -zegt NS- dat de tussendeuren te gevoelig zijn voor storingen. (Metro vandaag)
Zomaar een vraagje, maar zou het niet een eerlijkere oplossing zijn geweest om de oorzaak voor de storingen op te lossen? Volgens deze redeneertrant zouden ze (ik aarzel het te zeggen, want het Balkenregime zou het idee zo kunnen overnemen) net zo goed de hele NS kunnen opheffen, omdat die regelmatig last heeft van problematische seinen, wissels, ijzel, gebroken bovenleidingen, herfstblaadjes, vierkante wielen, zich verslapende machinisten (en natuurlijk niet te vergeten: zwartrijders en potentiële terroristen)...
1 opmerking:
Ik moet het even kwijt: Een voertuig dat over stalen staven moet rijden is een nu ruim 150 jaar oud en inmiddels totaal achterhaald concept. Toen de trein op stoom liep en door het eigen gewicht de modder in zakte was het een mooi idee om rails aan te leggen, maar om vandaag de dag deze dinosaurus in leven te houden is absolute onzin. Je zit heus wel lekker in de trein hoor, maar ik denk dat er beter ontwikkeld kan worden op het gebied van autobussen. (En ga niet zeggen dat de trein goedkoop is omdat de rails zo weinig wrijving hebben, want de trein is niet goedkoop, met die uitsluitend voor de trein bruikbare infrastructuur die met alles er op en er aan inclusief onderhoud vele miljarden kost)
Een reactie posten