In Webwereld lees ik vandaag dat de NS (samen met KPN en een van de grootste atmosfeervervuilers van Nederland - RTL) een proefproject starten, waarbij treinreizigers in de trein kunnen internetten en TV kijken.
Voorlopig (tijdens de proefperiode van vijf maanden) gebeurt dit alleen in de intercity-treinen tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht, maar na de proef bepaalt de NS in welke treinen de diensten zullen worden aangeboden.
Volgens NS passen de nieuwe diensten "in de ambitie om de treinreis voor reizigers zo aantrekkelijk en efficiënt mogelijk te maken". Dat soort smoesjes kennen we intussen wel: zo werd enkele jaren geleden het aantal treinen per uur tussen mijn woonplaats en Amsterdam teruggebracht van vijf naar twee, waarbij het plaatselijke sufferdje namens de NS verklaarde dat de NS er alles voor doet om de 'dienstverlening te verbeteren'.
Alsof het al niet erg genoeg is, dat je in de trein voortdurend lastiggevallen wordt door halve dialogen op dubbel volume door mensen die kennelijk alleen nog met anderen kunnen communiceren per snobbofoon, en dat je in het openbaar vervoer voortdurend geterroriseerd wordt door het ge-tsjik-tsjik van mensen die kennelijk alleen van de door hen als muziek beschouwde geluiden kunnen genieten wanneer hun (leeggeblazen?) schedel zo hard meetrilt dat iedereen noodgedwongen moet meegenieten, krijgen we nu ook TV-schermen met irritante reclame en onzinnige programma's... En dan mogen we nog hopen dat de beelden zonder geluid worden vertoond...
1 opmerking:
noem mij maar een azijnpisser,
maar wat ik vooral zou willen is dat de NS (die afkorting staat duidelijk eerder voor Neurotische Smoeslappen of Nationale Schaamlap dan voor iets met Openbaar Vervoer) eens ophield met het uitdenken van allerlei irrelevante zaken die "het helaas noodzakelijk maken om de tarieven te verhogen", zonder dat er ook maar iets positiefs tegenover staat voor wat betreft hun eigenlijke doel, namelijk het volgens een vast schema vervoeren van passagiers.
En wat kletsen ze op hun site [ http://www.ns.nl ] over "Ook in 2006 gematigde tariefaanpassing NS" door wat met percentages te goochelen?
"De tariefaanpassing wijkt af van de eerder voorziene 2,8%, doordat de inflatieverwachting van het Centraal Plan Bureau (CPB) is verdubbeld van 0,5% naar 1%. Doordat NS zelf een groter deel van de externe kostenstijgingen opvangt, beperkt het de tariefstijging voor de treinreizigers van 3,3% tot 3,15%. De gestegen inflatie is overigens ontoereikend om de sterk oplopende energiekosten van NS te compenseren."
Natuurlijk, het ligt altijd aan de anderen. Niet dat ik de stompzinnig Balkende Zalm wil vrijpleiten, die Bende moet zo snel mogelijk geëxporteerd worden (daar mag Verdonk voor zorgen, als ze zichzelf ook maar meteen laat oprotten met een net zo stevige negatieve oprotpremie).
Niet de draad verliezen, de NS, daar hebben we het over: als NS naar eigen zeggen "een groter deel van de externe kostenstijgingen opvangt" (zoals inflatie, stijging energietarieven, dalende loonkosten), waarop is dan nog die tariefstijging gebaseerd? Grotere bonussen voor de top? Extra investeringen in de asfaltlobby?
Nee, dat laatste vast niet: onlangs hoorde ik dat de geldstroom andersom ging, van de asfaltlobby naar de NS-top om het Openbaar Vervoer zo snel mogelijk om zeep te helpen (samen met de Balkenbende, hè, heb ik het alweer over die geldgeile stomkoppen - op Balk zelf na natuurlijk, want die heeft alleen af en toe een nieuw Potter-pakje nodig, de snotneus).
Op http://schrijfsels.atspace.com/051206.html#new ratelt Strompelende Harrie nog even door, ook over andere storende NS-zaken.
Een reactie posten