donderdag 1 december 2005

VVD lijkt vrijgevig, maar blijft xenofoob

Het Brabants Dagblad van enkele dagen geleden (28 november) maakt melding van een voorstel van de Tweede-kamerfractie van de VVD. De twintig musea die meer dan 1 miljoen euri ontvangen, zouden gratis toegankelijk moeten zijn voor het publiek, omdat het publiek via de belasting tenslotte al betaalt voor musea. Parlementariër Nijs wil overigens buitenlandse bezoekers wél laten betalen, omdat die immers "geen belasting betaald" hebben "en het is ook niet hún erfgoed".

Volgens mij zit hier iets héél anders achter: Nijs hoopt dat door musea gratis toegankelijk te maken voor binnenlandse bezoekers, dit (binnenlandse) bezoek zal toenemen, met als bijkomend voordeel hopelijk meer verkoop in museumwinkels en in museumcafetaria's. Buitenlanders die in Nederland op bezoek zijn, komen toch wel naar de grote musea, ook al moeten ze daarvoor betalen. In de loop van de jaren kom ik dagelijks voor mijn werk langs het Van Gogh Museum in Amsterdam, en ik kan uit eigen waarneming bevestigen dat verreweg de meeste mensen met Van Gogh-aankopen (in van die opvallende Toblerone-verpakkingen) van niet-Nederlandse oorsprong zijn.

Daar staat tegenover dat ik in Engeland en in België zonder problemen gratis heb kunnen profiteren van de gratis toegankelijkheid van tal van musea.

Verder dringt zich dan natuurlijk nog de vraag op in hoeverre schilderijen van niet-Nederlandse kunstenaars of in het verleden uit Egypte meegenomen (ik zeg maar niet 'gestolen', want anders wordt ik straks nog vervolgd voor smaad) mummies ons "erfgoed" kunnen zijn.

En dan is er nog een argument dat de penningfutsers van de VVD moet aanspreken, namelijk dat er ook museumpersoneel zal moeten worden aangesteld om de nationaliteit van de bezoekers te controleren, om kaartjes te verkopen en te controleren e.d.

Geen opmerkingen: