zaterdag 17 december 2005

Toch nog slimmeriken in NL

Alweer enkele uren geleden hoorde ik op de radio het verheugende nieuws dat in ieder geval de Volkskrant, Trouw, NRC/Handelsblad, Elsevier en HP/De Tijd de nieuwe spelling gaan boycotten. Het is een beetje laat (ze hadden dit wat mij betreft 10 jaar geleden al mogen doen), maar het is een geweldig begin.

Vanaf dit punt kunnen we zelf beginnen onze spelling terug te veroveren. Immers, wanneer kranten zich niet aan absurde spellingen hoeven te houden, waarom zouden wij dit dan wel moeten.

En misschien zou aan de taalvernielers een taakstraf kunnen worden opgelegd: een week of een maand (op grond van de door hen veroorzaakte ellende zou levenslang rechtvaardiger zijn) onder streng toezicht 12 uur per dag litteratuur [mijn spelling] lezen, die in hun laatste wangedrocht is omgezet (dat moet niet moeilijk zijn met een electronische versie van de 2006-editie van het Groene boekje). Het lijkt me dan het leukste om hen daarbij te confronteren met de gevolgen van hun bedenksels voor bijv. Hildebrand's Camera obscura, of de Nederlandse vertaling van Tolstoi's Oorlog en vrede...

1 opmerking:

Anoniem zei

"jou hoef heulmaal nix meudoen"

Dat zouden die van de Taalunie (en hun opdrachtgevers, de Balkers) wel willen, dat wij ons aan hun bezopen spelmislukkingen zouden moeten houden, maar dat is niksnie verplicht nie.

Het 'Spellingsbesluit' is alleen verplichte kost voor diegenen die werkzaam zijn in het onderwijs en bij de overheid (zo vaag omschreven levert dat buitensporig veel 'volgers' op), en derhalve per definitie niet voor alle anderen (en dat zijn er gelukkig nog steeds veel meer).

Dus als jij weliswaar min of meer verbonden bent aan onderwijs en overheid, maar niet rechtstreeks (zoals bijvoorbeeld een aantal dosenten in projekt- en kontrakt-trajekten) dan zou jij je redelijk kunnen onttrekken aan dat geneukemier van de Taalunie en hun mede-bastaards (geneukemier was geen verschrijving, aan miereneuken ligt namelijk iets konkreets ten grondslag, terwijl aan de Taalunie ... nou, nee dus).

Bovendien hoeft vóór 01 augustus 2006 nog helemaal niemand zich aan de Spellingsvernieling 2005 te houden, pas daarna treedt die gedeeltelijke verplichting in.

En wat als de overheid en het onderwijs het op 01 augustus 2006 ook af laten weten? Dan nog niks, want het mag dan wel verplicht zijn/worden, maar het wordt niet gesanctioneerd.
Kortom, het móét dan wel, maar het hóéft eigenlijk ook niet écht.

Wel, geniet gewoon van het weekeinde, lees een goed boek, welke spelling maakt me niet uit.

"Neem Vanden Vos Reynaerde maar", zegt thony, die vanavond gezellig met ons heeft meegegeten, "dat is én heel origineel gespeld, schopt wat heilige huisjes om, en bovendien lekker pikant".

Dat kan ik beamen, maar voor mij was de spelling iets té origineel, en de woordkeus was ook niet helemaal van deze tijd, maar goed, er stonden veel voetnoten bij die me een eind op weg hielpen.

Gewoonlijk laat ik het schrijven over spelling doen door vriend thony, maar die is druk bezig met het formuleren van een ander spellingsvoorstel voor ons (de schrijversklub van de webstek van drs. jan-piet zondervan, zie de 'links' van dwarslezer), dus ik heb beloofd even voor hem in te vallen.