Het is duidelijk: Plasterk is ook een slachtoffer van het slechte onderwijs. Hij slaagt er niet eens in zijn leugen eerlijk te laten klinken. Natuurlijk is het onderwijs verslechterd door de 'vernieuwingen'. Alleen al het feit dat scholen afgerekend worden op aantallen leerlingen en geslaagdenpercentages is symptomatisch voor de verkeerde accenten van de overheid.
Nog walgelijker is het om nu de leerlingen op te laten draaien voor de huidige crisissituatie. Die is niet ontstaan doordat ineens iedereen een "master" [alleen al van die term uit het Angelsaksische onderwijsstelsel krijg ik elke keer kotsneigingen] wilde halen, maar omdat het Nederlandse bedrijfsleven alleen nog maar kijkt naar de papiertjes die iemand gehaald heeft.
Die opmerking over de op zijn wereld staande kop herinnert me trouwens aan het bericht (van het persbureau Novum, zie o.a. in Nu.nl van 27 november dit jaar), waarin gemeld wordt dat mensen op grond van hun ervaring zonder veel moeite gratis een diploma kunnen krijgen via het UWV (zoals nu al het geval is bij de sociale diensten). De ervaring is dus wel belangrijk, maar wordt pas relevant wanneer er ook een papiertje bij zit. Hoe op-zijn-kopper kan het nog?
Als het onderwijs in Nederland verbeterd moet worden -en daarvan ben ik een groot voorstander!- dan zou het régime van dienst eens moeten kijken voor welke doeleinden in het verleden geld is misbruikt, dat voor het onderwijs noodzakelijk was. Aan die doeleinden moet dat geld dan acuut onttrokken worden, en die doeleinden moeten dan maar eens wat gaan 'vernieuwen' op de manier waarop het onderwijs in de voorbije decennia is 'vernieuwd'. Tot onder de nullijn dus!
Dan maar géén 'salaris'-verhoging voor ministers, parlementariërs, en 'monarchie'. Die hebben ook zonder de recente opslag al meer dan genoeg voor een leven zonder zorgen. Dan maar geen JSF-speeltjes voor het ministerie van oorlog. Dan maar geen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten