zondag 15 maart 2009

Natuurlijk bestaat god? (overgenomen brieven)

Hierna twee brieven, die ik graag zelf geschreven zou willen hebben, maar die ik in de Spits gevonden heb, van de hand van anderen. Aangezien ik ervan uitga dat de schrijvers hun mening graag met zo veel mogelijk mensen willen delen, veronderstel ik dat ze er geen bezwaar tegen hebben dat ik hun brieven hier overneem. Mochten ze daar wel bezwaar tegen hebben, dan zal ik ze uiteraard meteen verwijderen...


God heeft een foutje gemaakt

Elke fabrikant wil zijn producten verbeteren en kinderziektes eruit halen. Als God de mens zo snel in elkaar gezet heeft zitten er ook fouten in. Hij heeft nu toch tijd genoeg gehad om ons te verbeteren. Dus alle ziektes eruit en vooral het geweld eruit. En zie daar: het paradijs op aarde. Of is God later in zijn hemelse leunstoel achterover gaan zitten om te zien hoe Zijn product hier aanmoddert, Zijn aarde verpest en ons vervolgens eeuwenlang laten bidden om een beter leven, met name de arme, zieke en hongerige mensen over de hele wereld. Als Hij echt bestaat moet hij zich diep schamen.
Koen Vermeer, Rotterdam (Spits, 10 maart 2009)


Overduidelijk zijn hand toch!

Wat vreselijk sneu toch voor al die christenen, die met name de laatste tijd steeds maar weer tegen die muur van onbegrip oplopen over het ontstaan van de mens. Terwijl het toch zo overduidelijk is, dat we bijna tot in de perfectie geschapen zijn naar het evenbeeld van onze schepper. Wie ook maar enigszins de moeite neemt zich te verdiepen in het Oude Testament, kan gewoonweg niet om de bewijzen heen.

De meeste verhalen zijn doordrongen van de goddelijke wraakzucht en toorn ten opzichte van iedereen die hem niet blindelings gehoorzaamt, de jaloezie ten opzichte van concurrerende goden. Het belonen van oneerlijk of overspelig gedrag en ga zo maar door. En neem bijvoorbeeld ook de tomeloze vernielzucht als je eigen creatie je niet helemaal bevalt. Dan vaag je gewoon alles weer weg. Wie niet kan inzien hoe perfect het opperwezen deze goddelijke karaktereigenschappen heeft overgedragen aan ons, zijn evenbeeld en creatie, moet toch wel een stukje observatievermogen missen, lijkt me zo.
Hans Klinkenberg, Amsterdam (Spits, 12 maart 2009)

Geen opmerkingen: