zaterdag 4 maart 2006

Zijn Nederlanders aan het robotificeren?

Volgens de nieuwsbrief van het consumentenprogramma Kassa van gisteren vindt bijna 80% van de vrouwen dat mannen delen van zijn lichaam moet scheren of tenminste trimmen. Het is zelfs al zo erg dat 47% van de vrouwen zich op een strandvacantie schaamt voor de 'overdosis haar bij de partner'.

Het onderzoek meldt dat 70% van de mannen tussen 20 en 35 jaar oud zijn lichaamshaar bijwerkt (84% de schaamstreek, 52% de oksels, 27% de borst en rug en 16% de billen).

Deze gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek van Philips, dat er uiteraard belang bij heeft, dat wij zoveel mogelijk scheerapparatuur van het Eindhovense bedrijf kopen, maar het is hoe dan ook behoorlijk onthutsend.

Uit allerlei enquêtes komt het beeld naar voren dat Nederlanders van 'de natuur' houden, maar dit onderzoek (hoe subjectief de interpretatie van Philips ook mag zijn) geeft toch wel een heel ander beeld. Ik vraag me oprecht van wat voor 'natuur' Nederlanders dan wel houden: kunstbloemen en opgezette dieren? Bonsaï-boompjes? Schilderijen met een bewegende waterval, die je soms in Chinese restaurants nog wel eens tegenkomt, soms met een klok in de lucht? Of in model geknipte poedeltjes en heesters?

Verder wil ik alleen mijn dank uitspreken jegens mijn partner, die mijn lichaamsbeharing niet 'vies' vindt en die er net als ik van uitgaat dat het menselijk lichaam in principe goed is zoals het is...

Geen opmerkingen: