zaterdag 20 februari 2010

Ondanks de sneeuw, vandaag toch een zonnige dag...

Het vierde kabinet van de christenfundamentalistische Balkenende is gevallen! (zie bijv. NRC/Handelsblad van vandaag.) Ik hoop dat hij deze keer voor altijd verdwenen is (van het politieke toneel; wat hij privatiter doet, zal me worst zijn), ook al is het dan acht jaar te laat.

De eerste keer beloofde Balkenende dat een Nederlands militair contingent vanaf 1 augustus 2006 voor een periode van maximaal twee jaar zou deelnemen aan de Verenigdestaatse koloniale oorlog in Afghanistan. Toch werd in 2008 besloten deze 'opbouwmissie' te verlengen "voor een additionele, in de tijd begrensde periode, dat wil zeggen van 1 augustus 2008 tot 1 augustus 2010", zoals Balkenende schreef aan de Tweede Kamer. (Zie verder mijn artikel Natuurlijk blijven de Nederlandse soldaten langer in Afghanistan van 30 september 2009; voorlopig
lijkt het erop dat ik toch iets te pessimistisch ben geweest).

Het bericht over de val van de Balkenbende is ook in diverse buitenlandse kranten opgenomen, maar in sommige (zoals de Spaanse La Voz de Galicia en La Vanguardia, beide van vandaag, afkomstig uit de koker van het Spaanse persbureau EFE) wordt geïnsinueerd dat het probleem veroorzaakt is doordat de PvdA geen zin heeft om nog "een jaar langer" in Afghanistan te blijven, tewijl de christocraten wel willen voldoen aan de door de NAVO gevraagde 'verantwoordelijkheden'. Dat is, zoals we weten, slechts een deel van de waarheid - en niet het belangrijkste deel. De krant El País geeft wel een volledigere weergave van de feiten in zijn editie van vandaag.

En dan is het nu wachten op het resultaat van de nieuwe verkiezingen, die waarschijnlijk in juni zullen plaatsvinden. Het zal moeilijk erger kunnen worden dan onder de Balkenbendes...

2 opmerkingen:

Wim Wejes zei

Moeilijk erger?

Ik vrees dat er een zeer rechtse nieuwe regering gaat komen, gevormd door PVV (toch ook uit de VVD afkomstig); D66 (die ik altijd associeer met overbetaalde en slecht presterende adviseurs van de overheid); en de VVD zelf uiteraard. PVDA zal er ook wel aan mee willen doen, die ideologische veren zijn ze al jaren kwijt...

we zullen zien. Maar optimistisch ben ik er niet over.

allen gegroet,
Wim Wejes

Dwarslezer zei

Ik denk inderdaad, Wim, dat het moeilijk erger had gekund. Als de PvdA nu alsnog meegewaaid had, zouden ze nog meer stemmen verloren hebben, en dat zou in 2011 nóg meer rechtse stemmers opgeleverd hebben.
Binnen de PvdA is niet iedereen het eens met de Wim-Koksiaanse verenschudderij en misschien dat het daar intern ook een beetje begint te rommelen...

Ik las vandaag ergens vluchtig (Brabants Dagblad?) dat Wilders bereid was over over alles te praten, behalve over de pensioenleeftijd, die van hem 65 moet blijven. Mocht Wilders erin slagen tot in de coalitie door te dringen, dan verwacht ik nog veel meer spanningen dan in Balk-IV. Mogelijk wel niet zo erg als indertijd met de LPF in Balk-I, maar toch wel iets in die richting.

Helaas vrees ik dat de regeringspolitiek veel meer afhangt van de neoliberale wensen (dus van het 'kapitaal') dan van de in de coalitie vertegenwoordigde ideologieën, die misschien marginale aanpassingen tot stand kunnen brengen, maar niet veel meer. Revolutionaire oplossingen zijn alleen mogelijk met... een revolutie, maar die zie ik niet ontstaan in deze vertroste samenleving (naast-elkaar-leving).