zondag 9 oktober 2005

Graag omroepbelasting terug!

Radio 4, de enige Nederlandse radiozender met doorgaans genietbare programma's, moet volgens de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep uit de ether verdwijnen ten gunste van de jongerenzender FunX (NRC/Handelsblad, 7 oktober). Wat een heerlijk eigentijdse naam trouwens! . Dit wordt gerechtvaardigd met de opmerking dat het aantal mensen dat per transistor- of autoradio naar deze zender luisters het laagst is. Moet ik dan op kantoor ook maar naar die FlutX gaan luisteren?

Het wordt steeds duidelijker dat er in Nederland alleen nog maar plaats is voor middelmatigheid (en voor de god van Balk natuurlijk). Mevrouwtje Medya van der Laan wil ook de NPS al opheffen. Of wil ze dat nu weer niet? Als rechtgeaarde Dom66-er is ze natuurlijk erg afhankelijk van de overheersende windrichting.

Misschien moeten ook de Volkskrant en NRC/Handelsblad maar verboden worden, waarna de Nederlandse krantenmarkt beperkt kan worden tot Metro, Spits en Telegraaf. De andere kranten hebben immers ook minder lezers.

Ik hoop in ieder geval dat er binnenkort een nieuwe regeling komt voor de via mijn belasting betaalde bijdragen aan deze 'publieke' omroep (dat 'publiek' begint het 'publieke' in 'publieke vrouw' steeds meer te benaderen). Ik wil graag een omroepbijdrage betalen voor VPRO en NPS en misschien voor individuele andere programma's (ook al kijk ik zelf amper TV: heb het te druk met radio luisteren -Radio 4 en niet-Nederlandse zenders-, kranten en boeken lezen - en met mijn weblog natuurlijk), maar voor de rest van de onder de noemer 'publieke omroep' over ons uitgestorte troep heb ik geen cent over!

Geen opmerkingen: