vrijdag 28 oktober 2005

Hoe recht is het recht?

Een IT-er uit Rijen (NB) had zo schoon genoeg van de spam, waarmee hij dagelijks bestookt werd, dat hij een script schreef waardoor hij uiteindelijk de vermeende (let op dit woord!) afzender met 69.100 mailtjes bestookte. Het bedrijf van de vermeende spammer zou twee dagen afgesloten zijn geweest van het internet en een schade van € 16.000 geleden hebben.

De getergde IT-er is inmiddels voor de rechter gedaagd en het OM eist tegen hem een taakstraf van 80 uur eneen voorschot van € 3.250 op de geleden schade. (Webwereld van vandaag).

Ik mis in het bericht alleen het antwoord op de vraag of de vermeende spammer in werkelijkheid ook de spam verstuurde, of dat de IT-er wellicht de verkeerde 'gestraft' heeft. In dat geval vind ik de strafeis niet onredelijk, maar ik vind minstens dat die vraag wel in overweging moet worden genomen, ook al hád de gedaagde eigenlijk (maar hij zal wel net zo weinig fiducie hebben in het oplossend vermogen van de politie als ik) aangifte moeten doen van zijn bespamming...

1 opmerking:

Anoniem zei

Spam is vreselijk, maar de bron is lastig te achterhalen. Het beste zijn dacht ik de "lerende" Bayesiaanse filters, die een tekstanalyse maken alvorens een bericht tot spam te verklaren.

wel doet dit verhaal me denken aan de tijd dat ik telewerker was, en over een fax beschikte. Tot mijn ergernis ontdekte ik nogal eens dat 's-ochtends de helft van de faxrol verpest was met reclame voor telefoons etc. Ik heb de verzender eerst vriendelijk gefaxt of hij er mee wilde stoppen; de tweede keer iets minder vriendelijk gevraagd; hielp ook niet. Toen heb ik een A4-tje helemaal zwart gemaakt met een witte tekst met iets als "en nu verdomme stoppen!!". dit blad bleef ik continu verzenden tot aan de andere zijde de verbinding werd verbroken. Pas dit heeft geholpen. Ik hoop dat niet allen de inkt daar op was, maar ook de printkop oververhit...