woensdag 7 juni 2006

Het is ook nooit goed!

Heeft Bea eens een keer iets gedaan dat getuigt van respect en vind ik voor één keer dat ze iets goed heeft gedaan en dan valt proto-fascist Wilders weer over haar omdat ze bij een bezoek aan een moskee de handen van moslimmannen niet geschud heeft. (Trouw vandaag)

Waarom zou dit soort geneuzel ineens zo belangrijk zijn? Is het handenschudden werkelijk zo nodig om als goed Nederlander te kunnen functioneren? Het zou me wat moois zijn. Met een beetje pech moeten we ons volgens de in bepaalde kringen heersende norm drie keer laten aflebberen als we willekeurig iemand begroeten (getver!). Ik bepaal liever zelf wie ik gewoon mondeling begroet (of negeer), wie ik de hand schud, omhels of kus, resp. zoen.

Eerlijk gezegd heb ik -en dat terwijl ik in Nederland geboren ben en daar het grootste deel van mijn leven gewoond en gewerkt heb- soms ook een onprettig gevoel als ik bepaalde personen een hand heb gegeven. Dat gevoel gaat dan pas over nadat ik bij de eerste de beste gelegenheid mijn handen goed gewassen heb.

Bea, voor één keer heb je het helemaal goed gedaan. (Wat overigens niet wil zeggen dat ik voortaan geen bezwaren meer heb tegen de monarchie!)

Geen opmerkingen: