zondag 4 juni 2006

Zijn Nederlanders racistisch?

Je zou het bijna denken als je de voorpagina van Het Parool van gisteren ziet, en als je dan de bijbehorende tekst leest op bladzijde 2 moet je wel tot de conclusie komen dat Nederlanders enge mensen zijn.

Volgens het artikel is ruim een kwart van de Nederlanders "zeer negatief over allochtonen. Tien procent is zelfs uitgesproken racistisch."

De manier waarop de resultaten van een "representatieve enquête van onderzoeksbureau Motivaction" verwerkt zijn doet me toch wel even mijn wenkbrauwen fronsen.

Gemakshalve beperk ik me tot de bliktrekker op de voorkant (ofschoon het artikel, waarvan via de website van Het Parool een samenvatting te lezen is, uiteraard meer informatie biedt).

Onder de kop "Zo tolerant is Nederland" wordt op de voorkant de volgende opsomming gegeven:
"28 procent wil een blanke buurman
33 procent wil een blanke schoonzoon
42 procent wil een blanke leraar
57 procent wil een blanke premier"

Het is natuurlijk absurd om op een "blanke premier" te staan. We weten allemaal wat de blanke Balkende Ellende voor rotstreken op zijn geweten heeft. Ook de weerzin tegen niet-blanke buurlieden is absurd. Ik heb liever Marokkaanse buren, dan "echte" Nederlanders die de hele dag vol gas André Hazes ten gehore brengen.

Ook wat leraren betreft heb ik vooral een voorkeur voor goede leraren. Een autochtone leraar die op een openbare school vertelt dat we niet zo gelukkig zouden zijn als Jezus niet voor ons geboren en gestorven was (daarmee kwam een van onze kinderen een jaar of 15 geleden thuis) is net zo ongeschikt voor zijn werk als een exemplaar (en dit bedenk ik spontaan) dat voor de klas zou vertellen dat het belangrijk is als "Nederland" een voetbalwedstrijd tegen "Duitsland" wint, omdat "de Duitsers" in de Tweede Wereldoorlog zo slecht waren.

En net zo onacceptabel als een leerkracht van Marokkaanse afkomst, die zou verkondigen dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en dat homo's ziek zijn en nog slechter dan honden. Maar... dat soort opmerkingen kan net zo goed afkomstig zijn van autochtone docenten van gereformeerde signatuur.

Wat ik in het rijtje echter niet vind passen is de opmerking over de schoonzoon. Misschien zijn er inderdaad mensen die zoiets zeggen om racistische redenen, maar ik zou er zelf ook huiverig voor zijn om (als ik nog eens ooit zou trouwen) met iemand met een andere culturele achtergrond te trouwen of te gaan samenwonen. En een andere culturele achtergrond hoeft beslist niet samen te vallen met een ander ras!

Bij een relatie komen heel veel cultuurgebonden zaken kijken. Ik zou zelf bijvoorbeeld enorm veel moeite hebben met een partner die elke dag uren bezig is met haar uiterlijk, die iedere week een paar uur in een kapsalon zit en die regelmatig met vriendinnen naar een schoonheidssalon gaat. Maar ook met iemand die heel fanatiek in god (of allah, of wie/wat dan ook) gelooft, of voor wie het hoogste culturele geluk bestaat uit het bezoeken van musicals. Of met een voetbalfan, voor wie de zondagavond bestaat uit het kijken naar sportprogramma's op TV, en dan heb ik het nog niet over allerlei kampioenschappen of Olympische Spelen.

Uiteraard, ieder diertje zijn pleziertje, maar naarmate de culturele verschillen dichter bij je komen, kunnen ze ook gemakkelijker tot irritaties en conflicten leiden. Het is mijn ervaring dat naarmate de culturele afstand (die min of meer evenredig kan zijn met de afstand in kilometers) tot iemand anders groeit, de kans op problemen ook groter wordt. En dan doet het helemaal niet terzake of iemand zwart, wit of zelfs oranje is.

Het vervelende is dat ik de vragen van de enquête niet ken, want misschien is de betreffende vraag wel zo gesteld dat mensen op het verkeerde been gezet zijn, waardoor ze misschien de angst voor cultuurgerelateerde problemen voor een dochter vertaald hebben in de wens voor een blanke schoonzoon.

Uit het bijbehorende artikel blijkt overigens nog dat volgens 63% "de islam onverenigbaar [is] met het moderne leven in Europa". Ik mis de mening over het christendom, want dat moet in feite even onverenigbaar zijn. Of niet natuurlijk: ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik tal van (gelovige) christenen én moslims ken, die uitstekend functioneren in Nederland, en die er ook absoluut geen moeite mee hebben dat ik niet in welke god dan ook geloof. We accepteren dat van elkaar en vallen elkaar daar niet mee lastig.

Mijn eigen conclusie -helemaal uit de losse pols- is dat Nederlanders niet zozeer racistisch zijn, maar veeleer dom gehouden worden door de overheid (met behulp van de brood-en-spelen TV en de nog steeds verdergaande afbraak van het onderwijs), waardoor ze steeds minder zelf kunnen nadenken en zich gemakkelijk laten opzwepen door volksmenners. Veranderen is niet altijd makkelijk en zeker wanneer mensen zich in een onzekere situatie bevinden (zoals bij een economische crisis altijd het geval is) klampen zij zich bijna wanhopig vast aan wat ze kennen en willen ze dat bekende niet verruilen voor iets onbekends, of dat nu andere muziek is of mensen van andere afkomst.

In die situatie is het dan uiterst comfortabel wanneer een 'gestudeerd' iemand (zoals Pim F.) met de beschuldigende vinger wijst naar niet ingeburgerde Marokkanen. Dat ligt heel wat beter in de markt dan te vermelden dat de meeste verkeersdoden veroorzaakt worden door autochtone Nederlanders die bijv. te hard of te lang achtereen rijden, achter het stuur zitten te telefoneren of rustig met een paar slokken op achter het stuur kruipen.

Nederlanders (en mensen in het algemeen) zijn niet zozeer racistisch, maar reageren vooral erg primitief, zonder zelf na te denken. De belangrijkste conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan en moet worden is daarom dat het Nederlandse onderwijs heel dringend weer op peil gebracht moet worden. Het heeft geen zin om mensen op te leiden tot vakidioten, die buiten hun vakgebied grote nullen zijn. Mensen hebben een goede basisopleiding nodig en daarvoor moeten de middelbare scholen een voor iedereen (naar mogelijkheid) gelijk pakket bieden. Pas ná de middelbare school moet dan gekozen worden voor de verdere loopbaan. Dat biedt diverse voordelen:
- de leerlingen hoeven niet halverwege de middelbare school een keuzepakket samen te stellen, maar kunnen zich in het laatste schooljaar op grond van hun ervaringen met de diverse vakken een goed idee vormen van wat ze willen en kunnen doen met hun loopbaan.
- alle leerlingen krijgen een brede basisvorming en daardoor ook een beter beeld over de onderlinge samenhang tussen diverse zaken en disciplines;
- en vooral: het moet nu maar eens voorbij zijn met allerlei geëxperimenteer. Vanaf de jaren 1960 wordt er met het onderwijs gerotzooid, waarbij het er niet om gaat de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, maar om minder geld uit te geven aan het onderwijs (studiehuis, verkorting van universitaire studies, enz.).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb het artikel niet gelezen, maar vraag me wel af aan hoeveel "niet-blanke" Nederlanders de vragenlijst is voorgelegd. Tot mijn verrassing zijn er namelijk heel wat "gekleurde" Nederlanders die ook liever geen "anders-gekleurde" mensen in de familie hebben.
Voorbeeld: van Nederlanders van Indonesische afkomst heb ik wel meegemaakt dat de blankheid van een schoonzoon / -dochter of kleinkind ineens erg belangrijk kan zijn (blank zijn of zelfs een lichtere tint bruin hebben werd dan positief gewaardeerd)

Anoniem zei

allochtoon maandverband met bierkraag

Laat ik beginnen met heel bot te stellen, dat ik best (met mijn volle gewicht) op de huidige "blanke premier" zou willen gaan staan, met spikes, ware het niet dat ik er een hekel aan heb om de zolen daarná te moeten ontdoen van de vettig-slijmerige rest-substantie van die blaaskaak die daarbij tussen de punten zou blijven hangen en die mijn schoenen gegarandeerd rijp voor de sloop zal maken.

Misschien wil ik wel een autochtone regering, of een allochtone, of een gemengde. Maar voorál wil ik een regering die zich bewust is van de verantwoordelijkheid die zij heeft ten opzichte van de hele bevolking van Nederland en omstreken, en niet uitsluitend eigen gewin of de belangen van grootvermogenden nastreeft.
Zó'n regering wil ik, en het maakt me geen flikker uit (nee, ook dat niet) wat voor huidskleur de leden ervan hebben, netzomin als het me interesseert welke kleur hun kleren hebben (alhoewel ik een beetje ziek word van al dat oranje op dit moment).
En het boeit me ook totaal niet welk geloof ze al dan niet aanhangen, zolang als het maar niet in de weg zit van zorgvuldig regeren. Fundamentalisme is verwerpelijk, in alle mogelijke omstandigheden en gevallen. In dat kader dienen kristelijke feest- en vreetdagen afgeschaft te worden, óf aangevuld met datzelfde soort dagen van alle geloven en geestesgesteldheden waarvan een respektabel aantal aanhangers in Nederland woonachtig is.
En nee, voetbal is geen geloof, dat is een verslaving, die tot ongekoördineerd en vernielzuchtig gedrag leidt, waarop verplicht een gevangenisstraf en/of een ontwenningskuur moet(en) volgen.

Goed, genoeg gedarteld.

Nederland heeft zo rond de 16,3 miljoen inwoners. Dan (om een mij onbekende reden) wordt er een onderzoek uitgevoerd via het internet, waarop 1020 Nederlanders reageren en dat wordt meteen een representatieve enquête genoemd. Dat kan natuurlijk ook niet anders, want het buro dat het vragenspelletje uitvoerde heeft een échte en vreselijk spitsvondige nieuw-nederlandse naam: Motivaction. De resultaten zullen wel net zo speels samengetrokken zijn als die naam. O ja, en ze bestaan al twintig jaar, dus dan móéten we die konklusies wel voor waarheid aannemen.

Hoe was die vragenlijst opgebouwd (open of meerkeuze-vragen, stellingen, vanuit wiens gezichtspunt), hoe suggestief waren de vragen, hoe representatief was de groep ondervraagden.
Daarover valt nauwelijks iets te zeggen, want we hebben geen rechtstreeks kontakt met de onderzoekende klub gekregen.

De konklusies uit hun onderzoek hebben we in verschillende kranten anders teruggevonden, aangepast aan het lezerspubliek vermoed ik.
Het Brabants Dagblad was daarin het duidelijkst, die krant schreef op 03 juni jl. in ieder geval iets over de manier waarop het "racisme-onderzoek van de Geassocieerde Pers Diensten" plaatsvond: aan de hand van stellingen konden respondenten reageren (van helemaal mee eens tot helemaal oneens, op een schaal van 1 tot 10).
"De respondenten zijn tussen 15 en 65 jaar en representatief voor de Nederlandse bevolking", schreef de krant verder, maar ik vraag me dat toch sterk af, want wie zegt mij dat er van die duizend niet meer dan zeshonderd tussen 15 en 20 jaar zijn, woonachtig in afbraakbuurten in die steden waar 'eigen volk eerst'-partijen voortdurend voor veel onrust zorgen?
En van de stellingen moet je het ook al niet hebben - ik ga er tenminste vanuit dat de vier die de krant citeert een redelijk beeld geven van hoe de andere moeten klinken (ik vind ze behoorlijk tendentieus, zelfs de derde die ogenschijnlijk neutraler is):
"- In geval van ontslag zouden allochtonen als eerste ontslagen moeten worden.
- Nederlanders moeten zich niet mengen met een andere nationaliteit.
- Ik vind het onprettig wanneer racistische scheldwoorden worden gebruikt om bepaalde groepen aan te duiden.
- Nederlanders zijn intelligenter dan allochtonen."


En om hoeveel andere stellingen gaat het daarbij trouwens. Daarover schrijft de krant verder niets, maar we lezen nog wel het volgende: "Het onderzoek richtte zich op de racistische denkbeelden van Nederlanders, niet op daden." Dat is waarschijnlijk om ons enigszins gerust te stellen, "want tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren", zoals ooit Willem Elsschot schreef.

De mate waarin dit onderzoekje de gevoelstoestand van "De Ne-Der-Lan-Der" weergeeft, is vergelijkbaar met dat reklamefilmpje waarin honderden vrouwen zonder aanwijsbaar doel massaal achter elkaar aanlopen, zogenaamd omdat driekwart van de vrouwen maandelijks in de steek wordt gelaten door haar maandverband, en dat moet maar eens afgelopen zijn, en dan staat in kleine lettertjes onder aan het beeldscherm heel even te lezen dat dat de uitkomst was van een onderzoek onder zo'n honderd vrouwen. Dat is pas écht wat je noemt representatief: zeker 75 vrouwen van de anderhalf à twee miljard die er op de wereld rondlopen hebben last van hun maandverband (gelukkig doen die andere vrouwen dat lopen meestal niet als zulke koploze kippen in fladderende zomerjurkjes als die in het filmpje).

Die dunne jurkjes doen me trouwens denken aan een ander reklamefilmpje waarin bronstige knapen zich afvragen "waar kómen ze toch vandaan?", om zich tenslotte maar in een stevig glas bier te storten en de hele vraag te vergeten, tot volgend voorjaar waarschijnlijk.

En dat doet me dan weer aan een andere bewegende bier-advertentie denken, waarin hele volksstammen (heel zorgvuldig) ongeschoren 'mannen' hun beginnende midlife-krisissen naar buiten brengen door winkelwagentjes om te trappen, hun kleren te verscheuren (dat ging maar net goed), pakken verpakt vlees te jatten, door ruiten en in modderplassen te springen, een bos te vandaliseren, om tenslotte een verafgelegen en nogal bouwvallige kroeg te bezetten, waar magere hein (of z'n broer) stoïcijns achter de tap goedkoop pils in glazen laat stromen. Brrrr.

Zo heeft een volgens ons spektakulair, representatief en langlopend onderzoek onder alle (gast)schrijvers die bij "schrijfsels" aangesloten zijn, uitgewezen dat een grondige kennis ván en spreekvaardigheid ín het nederlands de absoluut enige voorwaarde is om nederlander en dús wereldburger te zijn; europeaan is een labiel tussenstadium dat we maar snel achter ons moeten laten, engels is een leuk taaltje om veel (en soms zelfs goede) films zonder ondertiteling te kunnen volgen, frans, duits, kastiliaans, italiaans zijn literatuurhobbies, mensen die vatikaans spreken houden met zalf hun vergulde tanden in de bek, katalanen streven een reële onafhankelijkheid na, baskies, bretons, fins en iers hebben een lange geschiedenis en dus een grootse toekomst, russisch, pools en buurtgenoten vallen van de ene sloot in de andere, en over de andere 837 talen zijn op dit moment zonder nader onderzoek nog geen eensluidende konklusies mee te delen.

En voor wie nou denkt dat we het alleen over talen gehad hebben, die staat nog wat te wachten, als de andere onderzoeksvelden langzaam hun geheimen gaan prijsgeven.