woensdag 7 juni 2006

Nu ook klassenstrijd in D'66!

Nadat binnen de VVD een scheuring leek te ontstaan (of het daadwerkelijk zover komt zullen we de komende maanden nog wel merken) tussen fans van Verdonk en tegenstanders van Verdonk (die zich voor de duidelijkheid dan maar achter Rutte schaarden), ontwikkelen zich nu ook principiële discussies binnen Dom66.

Lousy Wicht van der Laan vindt dat artikel 23 van de Grondwet geschrapt moet worden. Dit is het artikel dat vrijheid van onderwijs garandeert en dat in feite verantwoordelijk is voor het bestaan van en het verschil tussen openbare en bijzondere (katholieke, joodse en bijv. moslim-) scholen.

Mijn vaste lezertjes zullen weten dat ik Van der Laan (net zoals trouwens de andere Van der Laan - Medya) niet mag (op ideologisch vlak, persoonlijk ken ik hen geen van beiden), maar op dit punt sta ik -voorlopig- aan de kant van Lousje. Dit artikel uit de Grondwet is een overblijfsel uit de tijd toen "de" protestanten in Nederland een paar eeuwen lang de Rooms Katholieken als tweederangs burgers hadden bejegend. Op dit moment is van discriminatie op basis van godsdienst tussen christelijke sectes geen sprake meer.

Ik vraag me overigens af of Van der Laan artikel 23 wil opheffen om dezelfde reden als ik, of dat het haar stiekem te doen is om de oprichting van moslimscholen onmogelijk te maken.

Voor de goede orde: ik vind dat godsdienst een privé-zaak is en dus niet per wet geregeld mag worden, netzomin als je persoonlijke muziekvoorkeur of je favoriete lectuur. In de grondwet moet de vrijheid van godsdienst verankerd zijn, maar die mag nooit boven andere beginselen worden gesteld, zoals bijvoorbeeld het verbod op discriminatie.

Pechtold vindt daarentegen juist dat door de bijzondere scholen de garantie geboden wordt dat iedereen zich individueel kan ontwikkelen: „Ik ben geen voorstander van islamitisch onderwijs, maar ik ben voor de vrijheid van het individu. Dat is ware democratie.” (Trouw, vandaag). Klein denkfoutje van Pechvogel: in de huidige situatie kan ieder kind zich ontwikkelen conform de individuele keuze van zijn ouders, de individuele ontwikkeling van kinderen wordt hierdoor juist tot later uitgesteld of vaak zelfs verhinderd.

Net zoals zowat heel Nederland zich individueel (?) tot voetbalfan ontwikkeld heeft (zonder bijzonder voetbal-onderwijs), kan iedereen zich ook individueel tot (bij)gelovige van welke stroming dan ook laten ontwikkelen zonder bijzonder onderwijs. Net zoals mensen lid kunnen zijn van een voetbal- of andere club, kunnen mensen ook lid zijn van een andere (geloofs)club, die dan trainingen in de betreffende overtuigingen biedt.

Juist een voor alle kinderen in principe gelijk onderwijs biedt mogelijkheden voor individuele ontwikkeling voor de kinderen, die in de gezinssfeer toch al voldoende geïndoctrineerd zullen worden conform de wensen van hun ouders.

Ik vraag me overigens af hoe lang het Lousy Wicht haar pootje stijf zal weten te houden, want uit het betreffende artikel in Trouw blijkt al dat het vooral haar bedoeling is om de stichting van bijzondere scholen 'te ontmoedigen'.

Wat dat betreft is mijn eigen standpunt heel wat meer solide: Openbaar onderwijs voor alle kinderen. Als ouders vinden dat hun kinderen geïndoctrineerd moeten worden, zullen ze daar zelf voor moeten zorgen (en dat zou ík dan willen ontmoedigen).

Geen opmerkingen: