zaterdag 1 juli 2006

Hoe zat dat ook weer met die monarchie?

Wanneer ik weer eens een lans brak voor een republiek, kreeg ik steevast te horen dat ik me niet zo druk moest maken. De koning(in) had immers een louter ceremoniële functie en met een president liep je net zoveel risico op ellende.

Vandaag is weer eens duidelijk gebleken dat de koning(in) helemaal niet zo machteloos is. Het is voor haar (ik beperk me maar tot hare koninklijke Bea) maar al te gemakkelijk om te profiteren van haar status, en dan verwijs ik niet eens naar de superdeluxe bijstandsuitkering die zij en een deel van haar familie (zonder sollicitatieplicht!) uit onze zakken ontvangt, maar ook bijv. aan het feit dat zowat het halve Nederlandse leger kan worden ingezet wanneer haar strontmasjientje zich vastgevreten heeft in een konijnenhol.

Vandaag kwam weer een ander (en nog veel enger) aspect van haar macht aan de oppervlakte. Zij heeft de mogelijkheid om te beslissen over de rol die de rottende massa van het balkenkabinetje kan spelen. Zij kan Balk zijn ontslag geven, waarna zijn clubje uitvreters alleen nog maar ('demissionair') mag zorgen voor de afhandeling van lopende zaken, maar geen nieuwe zaken meer mag aanpakken (oftewel de boel niet meer verder mag verzieken). Ze heeft het echter ook in de hand om de balkenbende als 'rompkabinet' (het heet écht zo, terwijl het woord toch eigenlijk 'rampkabinet' zou moeten luiden) gewoon door te laten gaan met het uitbuiten van de Nederlandse bevolking.

Ik heb voor de zekerheid nog even gekeken op NOS Teletekst en op diverse RSS-Feeds, maar Bea houdt de spanning er wel in: er is nog helemaal geen nieuws over wat er volgens Bea moet gebeuren. Eerlijk gezegd kan ik absoluut niet inschatten wat ze gaat beslissen. Van haar moeder had ik altijd wel het gevoel dat ze een sociale inborst had, maar bij iemand die zich met 'majesteit' (nee, niet 'saaie meid'!) wil laten aanspreken, heb ik ernstige twijfels.

Als deze monarchie dus écht een louter ceremoniële functie heeft, wordt het hoog tijd om de hele club te ontslaan. Nu, tout de suite, de inmediato, meteen! Voor de dombi die zo graag zwijmelen bij prinsjes en prinsesjes (hoe lelijk ze ook keer op keer weer uit de luiers komen) kan dan nog -voor het laatst- een fotosessie gehouden worden, waarna Privé, Story en al die andere papierverspillers af en toe weer eens een artikeltje kunnen wijden aan het anachronisme van een boven de wet gestelde monarchie. De club zelf kan tot in lengte van dagen leven van de in de koloniale tijd bij elkaar gegraaide bezittingen - en als ze dat niet voldoende is, dan kunnen ze altijd nog gaan werken, zoals gewone mensen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Zo is het maar net!

En nu zo snel mogelijk verkiezingen, en laten we hopen dat Marijnissen nu eens een zeer flinke vinger in de pap gaat krijgen.

Eindelijk kunnen we dan eens zien hoe iemand, die nu eens niet:
een over het paard getilde rijkeluiszoon is, of
een reliverdwaasde kamergeleerde is, of een ingehuurde "nietszeggende man maar wel met een lekker kontje" is,
het er van af brengt.

Ik wens hem in elk geval van harte veel succes.