zaterdag 15 juli 2006

Hoeveel is een Israëlische soldaat waard?

Zojuist hoorde ik in het nieuws op BBC World Service een domme opmerking van de stem van George Double-Me Bush, die beweerde dat de ellende in Libanon heel simpel opgelost kan worden. Het enige dat nodig is, is dat Hezbollah de wapens neerlegt. Misschien heeft Bush een erg eenzijdig blikveld, maar ik heb begrepen dat de beschietingen door Israel begonnen zijn en dat Hezbollah daarop gereageerd heeft.

Intussen zijn er
in Libanon al meer dan 80 doden gevallen, voor het merendeel burgers (op het nieuws van de Franse uitzending van RTL zijn daaronder -of daarnaast?- 18 levend verbrande burgers die probeerden te vluchten).

Een soldaat is dus kennelijk minstens 40 onschuldigen waard. Volgens mij is dit een oorlogsmisdaad van hetzelfde soort (zij het op dit moment op een andere schaal) als het bombardement op Rotterdam door de nazi's.

Intussen hoorde ik op het ANP Nieuws op Arrow dat het beschoten Israelische marineschip niet was getroffen door een onbemand vliegtuigje van Hezbollah, maar door een Iraanse raket. Betekent dit dat Hezbollah ook beschikt over Iraanse raketten, of is dit een propagandastunt (wellicht ingefluisterd door Bush, die maar al te graag Iran wil aanvallen) en moeten wij begrijpen dat deze raket door Iran is afgeschoten? Is het kortom een leugen in de categorie Iraakse massavernietigingswapens, als excuus om Iran binnen te vallen?

Geen opmerkingen: