vrijdag 14 juli 2006

Sancties tegen Israel!

Het doet me deugd om te zien dat bij een enquête van Spits of de EU sancties tegen Israel moet opleggen 68% het daarmee eens is. Dat steekt schril af bij het stilzwijgen van de Nederlandse overheid. Vermoedelijk heeft die club nog steeds last van een schuldcomplex omdat (een aanzienlijk deel van) de Nederlandse overheid (en bevolking) tijdens de Tweede Wereldoorlog de nazi-bezetters zo vriendelijk geholpen hebben bij het uitroeien van de Joden.

Dat neemt allemaal echter niet weg dat Israel op dit moment volledig door het lint gegaan is (of -zoals de Libanese minister Naila Mouawad het veel te vriendelijk formuleert- 'disproportioneel' reageert).

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik jaren geleden voorzichtig hoopte dat er, dankzij de bemiddeling van Bill Clinton, toch een oplossing mogelijk zou zijn. Inmiddels is de situatie drastisch veranderd: Clinton is vervangen door de oorlogszuchtige (en kortzichtige) George Double-Me Bush, in Israel hebben Sharon en na hem Olmert er blijk van gegeven dat ze liever militair gelijk hebben (onverschillig hoeveel mensenlevens dat kost) dan te proberen om een menselijke en menswaardige oplossing te vinden.

De EU sputtert een beetje (met veel improvisatie is dat te zien als een protest tegen de Israelische agressiviteit), de Nederlandse overheid is met reces (dat mag je bij deze club wel 'recessie' noemen!) en George Double-Me vindt dat Israel het recht heeft om zicht te verdedigen tegen aanvallen. Me dunkt dat Libanon dan des te meer recht heeft om zich te verdedigen tegen de voorafgaande aanvallen...

Trouwens, als Israel zich mag verdedigen tegen aanvallen, waarom mogen de Irakezen dat dan niet? Maar dit momenteel even terzijde...

Véél zullen wij als burgers niet kunnen doen om de Israelische gevechtsdrang te beëindigen, maar we kunnen in ieder geval volgende week zaterdag, 22 juli, in Amsterdam op het Beursplein demonstreren. Klik voor meer informatie op de afbeelding rechtsboven - en breng zoveel mogelijk anderen mee die zich niet willen neerleggen bij enge machtsspelletjes!

Geen opmerkingen: