dinsdag 19 december 2006

Is de Islam dan tóch gezond? Schijnbaar wel!

Kennelijk heb ik gisteren in de Spits een interessant artikel gemist over de positieve invloed van de islam op de gezondheid. Dat artikel was veelzeggend genoeg om de stem van gezond Nederland (R.E. Verboon uit Gouda) weer eens in de pen te laten klimmen om ons kond te doen van zijn diepe zieleroerselen:

Wat lees ik nu weer in de Sp!ts? Onder de kop 'Islam is goed voor de gezondheid': de moslimstijl van bidden is goed voor hart en ruggengraat, geheugen én het concentratievermogen. Zou het? (Welk sinister islampromotieteam zit hier nu weer achter?) Volgens recent onderzoek dus wel. Maar mijn gezondheid is ernstig in gevaar als ik denk aan de vele duizenden slachtoffers van islamitische terreur, denk vooral aan Sudan, 11 september en de reeks aanslagen daarna, aan racisme van moslims in eigen land en aan de onhoudbare wildgroei van moskeeën hier. Ook Ede moet er nu aan geloven. Mijn bloed kookt, mijn maag draait en ik heb last van wegtrekkers als ik aan deze dingen denk.

Ik weet natuurlijk niet of Verboon zelf een of andere geloofsovertuiging aanhangt, maar het blijkt duidelijk aan de inhoud van zijn schrijfsel dat hij geen moslim is. Wanneer ik dan zie aan welke verschijnselen hij onderhevig is (wat is trouwens het kookpunt van bloed?), dan vraag ik me toch af of hij geen baat zou hebben bij de islam... Op de (on)zin van zijn oogklep-opmerkingen ga ik maar niet in. Die kunnen mijn lezers zelf ook wel bedenken.

1 opmerking:

Anoniem zei

doe maar gewoon, goudse verboon

Met de grootste moeite kon ik mijn wat oudere, maar niet zoveel wijzere, zus (Gabryela Ruby-Stone) ervan weerhouden zich spoorslags naar Gouda te bewegen om de heer Verboon haar hemelse lichaam en andere mogelijke diensten aan te bieden. Haar ex-genoot Josh Ruby, tv-dominee van naam en faam ("wij allen hebben ons eigen kruis te dragen"), heeft zich allang neergelegd bij het feit dat Gaby op die manier meent de Here Gods te moeten dienen, het geeft hem wekelijks inspiratie voor de gedreven preken die hem zijn miljoenen opleveren (ook al zijn het dan slechts dollars).

Nu ben ik zeer verheugd dat er in Malaya blijkbaar een heuse universiteit is, waar (recent) ook onderzoeken schijnen te worden uitgevoerd, maar zonder dat mij verder iets bekend gemaakt wordt over de insteek van die universiteit in het algemeen (misschien is het een omhooggevallen bijbel- of koranwinkel) en van het onderhavige onderzoek in het bijzonder, kan ik niet bijster onder de indruk raken van het feit dat dagelijkse oefeningen iemands conditie bevorderen, want dat is wat er staat (deze keer niet in het jasje van toffelemonen, griffen of andere gristelijke terroristen in voorbije eeuwen - herinnert iemand zich nog de kruistochten, of de koloniale slachtpartijen - maar nu even onder de sluier die in zijn volledigste vorm boerka heet, het wereldbeeld gezien door een verduisterde brievenbus).

Weet je, dat er al eeuwen, eeuwen, eeuwen iets bestaat dat yoga heet (ooit van gehoord, iemand?), waarvan uit vele, vele, vele onderzoeken is gebleken dat het beoefenen daarvan leidt tot een vermeerdering en bestendiging van grote geestelijke en lichamelijke gezondheid. En je zou al kunnen volstaan met de "groet aan de zon" bij het begin van de dag, een oefening die je maar een paar minuten kost en waarmee je het lichaam en de geest uit de diepste slaap kunt halen. Neem dat niet zomaar van mij aan, ga maar eens naar een yoga-centrum in je eigen dorp en doe een paar keer wat oefeningen mee. Je hoeft er niet eens voor van je geloof te vallen, hoewel je best vergetariër mag worden.

Even terug naar de dompelkaars met het flakkerende pitje Verboon: De op afstand grootste terrorist van dit moment (ene B. uit de Verengde Staten, herboren gristen bij etiket) is een paardrijdende kojboj die ook weleens met een houten of ijzeren stok heel kleine onschuldige balletjes kwijtslaat, maar om nu iedereen met golf-hernia te verkankeren als moordenaar gaat mij (ja, zelfs mij) veel te ver. Snap je wat ik bedoel, schijnheilig (ver)boontje?

Overigens, Verboon, als je (in Spits van 19 december, pagina 6) naar een artikel verwijst, geef dan een wat duidelijker tijdsbepaling, niet "Wat lees ik nu weer", maar "Wat las ik vorige week donderdag", "Spits, 14 december, pagina 15" of iets dergelijks, en de juiste titel/kop ("Bidden goed voor lichaam en geest"), dat spaart je medelezers tijd en zoekwerk. Hoewel dat natuurlijk in het niet valt bij de verkrampte bekrompenheid en angsthazerij die uit de rest van je exofobe gekrabbel klinkt.