donderdag 13 april 2006

Maar dan kost het geld!

Gisteren is -door het Nederlands Instituut voor Gezondheidszorg (NIGZ)- een campagne opgestart, die beoogt kinderen gezonder te laten leven. In de Metro van vandaag wordt woordvoerder Sandra Bon van het NIGZ geïnterviewd en daarbij trapt zij enkele open deuren in, zoals "[...] de kinderen [eten] niet goed en [...] [ze] bewegen te weinig [...]" of "Goede voeding is iets waar kinderen hun hele leven profijt van hebben".

Het is allemaal erg voor de hand liggend en nodig, maar waarom wordt in kotsnaam geen begin gemaakt met het uitkleden van de kantines van (middelbare) scholen? Het is toch te gek dat er allerlei campagnes gevoerd worden om kinderen van zoetigheid af te houden, terwijl ze tijdens de pauzes op scholen overal automaten met frisdranken en snoep tegenkomen. Gewoon een stapje terug naar 'vroeger': de kinderen nemen van huis boterhammen en een appel mee en kunnen op school in de pauzes kiezen tussen thee, water en melk. Zo houden ze ook nog meer zakgeld over. Tot mijn stomme verbazing bleek onlangs dat op de school van mijn kinderen diverse artikelen duurder verkocht worden (aan schoolgaande kinderen!) dan in de bedrijfskantine van mijn werkgever...

Ik vermoed overigens dat daar juist de schoen wringt. In de huidige situatie kunnen scholen winst maken (direct door zoetigheid e.d. te verkopen, of indirect door de kantine te verpachten aan een would-be snackbar-exploitant) en als de kantines gesloten worden scheelt dat weer inkomsten, zodat de centrale overheid bij zou moeten springen. En dát wil Den Haag natuurlijk ook niet. Daar beperkt men zich liever tot stimulerende kletspraatjes en mooie woorden.

En als ik dan toch bezig ben met suggesties om 'de jeugd' te beschermen tegen ongezonde eetgewoonten: verbied op kinderen gerichte reclames van McRommel en dergelijke uitbuiters: geen "geinige" Disney-poppetjes e.d.

Geen opmerkingen: