De "autobranche" vindt dat het verlagen tot één maal per twee jaar van de verplichte APK-keuring (zoals het kabinet van plan is) slecht is voor de verkeersveiligheid, het milieu en de werkgelegenheid (de Volkskrant - 15 april).
Ik begrijp dat "de branche" preekt voor haar eigen zak, maar haar argumenten deugen niet.
De verkeersveiligheid lijdt vooral door het nog steeds veel te frequente alcoholgebruik van bestuurders, door te lang aaneengesloten rijden en door het nog steeds niet-handsfree bellen achter het stuur (iedereen die eventjes rondfietst in een gemiddeld dorp ziet daarvan dagelijks voorbeelden) - en dan wil ik het nu nog niet eens hebben over het belachelijke onderscheid tussen handsfree en niet-handsfree bellen. Elke vorm van telefoneren achter het stuur verlaagt de concentratie van de bestuurder.
Het milieu kan vooral worden beschermd door het autoverkeer zoveel mogelijk te beperken, maar dat zal ook wel niet mogen van de "autobranche", want dat brengt ook de werkgelegenheid (dat is een ander woord voor 'de winst') in gevaar. Verbetering en bevordering van het openbaar vervoer stimuleert juist de werkgelegenheid, zij het in een andere sector.
De werkgelegenheid zal niet wezenlijk lijden onder de beoogde verlaging van de APK-frequentie. Autobezitters combineren nu het periodieke onderhoud van hun auto's bij voorkeur met een APK-keuring, terwijl ze nu hun auto's zonder verplichting toch ook zullen moeten laten onderhouden. Het enige verschil zal zijn dat nu niet verplichte tests in rekening kunnen worden gebracht, maar ik ben ervan overtuigd dat autobestuurders heel goed merken als er iets niet in orde is met hun auto.
De BOVAG heeft uit onderzoek vastgesteld dat mensen het onderhoud zullen uitstellen, maar niet gemeld wordt hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Daarom hecht ik er even weinig (= geen) waarde aan als wanneer de paus zegt dat homoseksuelen in de hel komen.
In dit verband wil ik dan nog verder niet verwijzen naar onderzoeken zoals door o.a. het TV-programma Kassa af en toe worden gedaan naar het functioneren van APK-keuringen, want die vormen ook geen aanleiding om veel waarde te hechten aan de noodzaak van de keuringen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten