donderdag 13 april 2006

Dringende oproep: graag scenario van Irak-oorlog

Helaas ben ik het scenario kwijtgeraakt van de enkele jaren geleden op onwettige wijze door het régime van George Double-Me Bush en zijn medeplichtigen Blair, Berlusconi, Balkenende, Aznar en nog een stel van die vechtersbazen, begonnen oorlog tegen Irak.

Ongeveer weet ik nog wel hoe het ging (en dat is van belang om te weten hoe het met Iran verder gaat), maar de details kan ik me niet meer precies herinneren.

In het begin werd er gezeurd over -niet bewezen- massavernietingswapens (in het geval van Iran gaat het om -niet bewezen- plannen voor kernwapens, tenslotte ook massavernietigingswapens), daarna werd bij de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties gevraagd om een resolutie, die gewapend ingrijpen mogelijk zou maken (die heeft Condo Rijst inmiddels ook gevraagd met betrekking tot Iran), maar ik weet niet precies meer welke opties er waren, afhankelijk van het standpunt van de Veiligheidsraad.

Het lijkt me waarschijnlijk dat er bij een aanval op Iran minder steun van andere landen zal komen: op het huidige Spanje hoeven ze niet te rekenen, en de nieuwe Italiaanse regering zal ook niet meedoen. Het régime van Tony Blair zal wel mee willen doen en ik vrees dat Balkenende ook wel Bush ter wille zal zijn, maar misschien vindt de Tweede Kamer het deze keer toch een beetje te link.

Enfin, het is nog niet eens zeker dát Bush wel zal vragen om steun van andere regeringen. Uit recente berichten blijkt duidelijk een voorkeur voor een aanval vanuit de verte (bombardementen uit de lucht, beschietingen met raketten vanaf oorlogsschepen). Zelfs Bush is nog helder genoeg om te beseffen dat de Verenigdestaters weinig prijs zullen stellen op een nieuwe slachtpartij onder Verenigdestaatse soldaten (ik vrees dat de meesten niet zo erg wakker zullen liggen van een paar dode Iraniërs meer of minder). De kans mag ook niet uitgesloten worden dat de VS deze keer zelfs nucleaire massavernietigingswapens zal gebruiken (ze noemen dat 'taktische kernwapens', maar dat maakt ze niet minder dodelijk).

Wie kan me helpen aan het scenario voor de Irak-oorlog, of eventueel zelfs voor de komende Iran-oorlog. Maar nóg liever: wie kan Bush & Co. alsnog weerhouden van nog een moordpartij?

Geen opmerkingen: