vrijdag 31 augustus 2007

Wat betekent "Genoeg is genoeg" bij de VVD?

De VVD heeft het gehad met het beleid van Balk-IV. Naar het ANP bericht (o.a. via de Metro van vandaag) heeft Paul de Krom (VVD-kamerlid) een website geopend, waarop automobilisten kunnen berekenen 'hoeveel tijd, brandstof en geld de file kost'. Het is de bedoeling dat die berekeningen vervolgens worden doorgestuurd naar minister Eurlings (Verkeer). Volgens de Krom heeft "het kabinet [...] tot nu toe nog helemaal niets laten zien op dit gebied" behalve "uitstel, vertragingen en het verhogen van de belastingen. Concreet is er nog niets gebeurd, het is nu echt tijd voor actie. Genoeg is genoeg."

Wat De Krom precies wil staat niet in het artikeltje, maar de VVD kennende zal het wel gaan om het aanleggen van nog meer kilometers fileruimte, en dat zal er wel mee te maken hebben dat de wegenbouwers (die uiteraard nooit frauderen of zo) trouwe VVD-leden zijn - en datzelfde geldt ongetwijfeld ook voor de auto-boeren en voor de olie-industrie. Gezien de omineuze naam van De Krom, moet hij wel dezelfde kromme conclusies trekken, dus meer wegen willen - die dan na een tijdje ook weer vol files staan, zodat weer aangedrongen kan worden op een nog verdere asfaltering van Nederland.

Andere oplossingen zijn er uiteraard ook - maar daarvoor moet je niet bij de VVD zijn.

  • Het openbaar vervoer moet gestimuleerd en vooral verbeterd worden. Dat impliceert dat het goedkoper moet worden. Elk dorpje moet met de trein of de bus bereikt kunnen worden, minstens één maal per dag (eventueel met minibusjes). Voor mensen die buiten woonkernen wonen, moet er een soort stationtaxi zijn. Die voorzieningen moeten van overheidswege betaald worden. Uiteindelijk verdienen ze zichzelf terug, omdat op langere termijn tal van kostenposten lager uitvallen of zelfs wegvallen. De privatisering van het openbaar vervoer (en van alle nutsvoorzieningen) moet daarvoor volledig teruggedraaid worden. Als mensen ondanks het gesubsidieerde openbaar vervoer toch perse auto willen blijven rijden, is het hun eigen keus om geld uit te geven aan die 'luxe'.
  • Kleine inkopen kunnen uitstekend te voet of met de fiets gedaan worden. Er kan heel wat in een stel goede fietstassen. En als het eens een keer regent kun je altijd een regenpak of een parapluie gebruiken. Word je desondanks toch nog nat, dan neem je bij thuiskomst een heerlijk ontspannende douche of bad.
  • Verder wordt het tijd dat het thuiswerken nu eindelijk eens als serieus alternatief wordt gezien. Niet alle werkzaamheden kunnen thuis uitgevoerd worden, maar in veel gevallen is dat wel mogelijk. Als iedereen, waarvoor dat mogelijk is, één of twee dagen per week thuis werkt, is dat niet alleen prettig voor het milieu, maar ook voor de thuiswerker (die zich een hoop reistijd bespaart) en ook voor de werkgever, omdat uit diverse onderzoeken gebleken is dat thuiswerkers thuis meer produceren dan in dezelfde tijd op hun werkplek.

En als de overheid niet bereid is om de verkeersproblematiek serieus te nemen (want het gaat uiteraard niet alleen om files), dan is het goed om te beseffen dat de enige goede manier om files te bestrijden is ze niet te bestrijden. Daardoor stimuleer je automobilisten om zelf naar alternatieven te zoeken, zodra ze écht genoeg hebben van de files. Gezien de vanzelfsprekendheid waarmee ze zich toch weer dagelijks in de file begeven, is hun verzadigingspunt nog duidelijk niet bereikt!

Het is trouwens wel opvallend, dat De Krom het heeft over verhogen van de belastingen, terwijl op dit moment nog geregeerd wordt aan de hand van de onder Balk-III (waarin de VVD-er Zalm verantwoordelijk was voor Financiën) opgemaakte begroting.

1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Ik ben het hartgrondig met je eens.