vrijdag 11 augustus 2006

Gedwongen winkelnering in het vliegtuig?

Gisteren werd in Groot-Brittannië en de VS bepaald dat reizigers voortaan geen vloeistoffen (met inbegrip van water) meer in hun handbagage mogen vervoeren, omdat terroristen van plan zouden zijn geweest om aanslagen te plegen.

Webwereld meldt vandaag dat het Verenigdestaatse bedrijf Guardian Technologies International bepaalde software kan leveren, waarmee aan de hand van röntgenapparatuur het verschil zichtbaar is tussen vloeibare explosieven en bijv. shampoo's. Een andere -en veel simpelere- oplossing zou natuurlijk kunnen zijn de passagier een slok te laten drinken, zodat in ieder geval frisdranken niet verboden worden. Water of Cola lijkt me niet bezwaarlijk voor de passagier, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een slok waterstof-peroxyde kan drinken zonder er erg ongelukkig uit te zien.

Het zou me echter niet verbazen, wanneer ook dit weer wordt uitgewerkt tot een algemene regel (net zoals de legitimatieplicht in Nederland, die toch ook bedoeld is om het terrorisme te bestrijden), zodat reizigers -vooral op langere vluchten- voortaan verplicht zullen zijn de tax-free maar dubbel-dure drankjes aan boord te kopen.

Misschien binnenkort ook in het openbaar vervoer verbieden? Dan kan er weer een karretje met dure lauwe koffie en lauwe frisdrank door de treinen gaan rijden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik verwacht eigenlijk dat echte terroristen een veel gemakkelijker en indrukwekkender prooi zullen kiezen dan dat gedoe met een vliegtuig: namelijk de Hoge Snelheids Trein. Niks lijkt me eenvoudiger dan die op topsnelheid uit de rails te laten vliegen en zo als een soort bom door het landschap te laten razen.
Ik denk dat de resten pas na ongeveer een kilometer tot stilstand komen.
De rails zijn volgens mij onmogelijk te beveiligen!

(O ja, zou die kanaaltunnel al winst aan het maken zijn? Of zou het toch ondertussen een projekt als de Concorde zijn?)