dinsdag 1 augustus 2006

Nu nóg recalcitranter!

Vanaf vandaag kan ik me officieel en daadwerkelijk verzetten tegen de nieuwe speling. Ik blijf uiteraard 'bijbel' met een kleine letter schrijven, en een Harry-Potter-bril blijft bij mij gewoon gemakkelijk leesbaar (en wordt dus geen 'harrypotterbril').

Het leuke is dat ik niet eens de Nederlandstaligen hoef aan te sporen burgerlijk ongehoorzaam te zijn, want het hele taalvernielingsproject is zó inconsequent, dat zelfs mensen die het perfect willen doen automatisch de regels overtreden. Ik adviseer daarom iedeereen gewoon te schrijven zoals hij/zij het prettig vindt - dat is de enige manier om nog een beetje prettig te kunnen schrijven. Taal is gewoon een hulpmiddel om met anderen te kunnen communiceren en het mag niet zo zijn dat die communicatie gehinderd wordt door achterlijke regeltjes van een stelletje leeghoofdige betweters.

Leuk is trouwens ook dat door diverse media een alternatieve spelling gehanteerd gaat worden.

Ik maak me overigens volstrekt niet écht druk over de regeltjes. Beroepshalve zal ik me er wel aan moeten houden, maar verder zal het me allemaal worst zijn...

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja, er is natuurlijk wel weer veel geld mee gemoeid... voor beroepsschrijvers nieuwe spellingscheckers en een nieuw groen boekje; nieuwe schoolboeken, herziene publicaties van de overheid (zelfs alle wetboeken deugen vermoedelijk niet meer), dus ik kan me voorstellen dat de taalcommissie zich nimmer laat opheffen. Ook de uitgevers van schoolboeken willen vast en zeker dit systeem handhaven.

Voor de rest vind ik die voortdurende spellingswijziging een zinloze bezigheid. Zolang ik Nederlandstalige boeken van ik zeg maar 1910, ondanks de wat andere spelling, gewoon kan lezen en begrijpen had er niks veranderd hoeven worden. Ik herinner me van de lagere school nog wel dat ik "cigaret" nu met een "s" moest, en in "vacantie" moest diezelfde c nu een k worden, (ge begrijpt nu dat ik de jongste niet meer ben ;-) een hoop gedoe en je wordt er niks beter van.
Nieuwe woorden kunnen gewoon toegevoegd worden in een willekeurige spelling, als het dan maar vast ligt.
Men had beter aandacht kunnen besteden aan ontleden en begrijpend lezen en zo.
Mijn sympathie ligt bij Genootschap Onze Taal, waarvan ik een dergelijke stevige opstelling niet had verwacht. Zij verliezen hierdoor gegarandeerd een stuk subsidie, dus het zit ze erg hoog!

Iedereen laten schrijven zoals hij/zij het prettig vindt zal niet altijd tot begrip en betere communicatie leiden; bij het zoeken in Inet advertenties moet men zelfs spelfouten invoeren om (meer van) het gezochte artikel te vinden; voorbeeld bij een elektronisch orgel: aangeboden: "Orgol met Voetpendalen" en op een tweedehands radiotje van de rommelmarkt zaten stickers met de tekst "Atene" en "Root Draat".
Ik bedoel maar. Door dit soort communicatie mislukt het handeltje!