maandag 7 augustus 2006

Rokende werknemers niet, en drinkende managers?

Ik kan me nog iets voorstellen bij een verbod voor werknemers om buiten officiëles pauze op het werk te roken, maar iemand mogen weigeren omdat hij/zij rookt?

Het lijkt me dan op zijn minst eerlijk om ook managers die drinken te ontslaan! Ook als ze alleen buiten werktijd alcoholische dranken consumeren.

Ik ben blij dat er op mijn werkplek niet meer gerookt mag worden, maar het is al erg genoeg dat de rokende medemens door het winstbejag van de tabaksindustrie (en laten we er maar geen doekjes omwinden: ook de overheid vangt de nodige miljoenen dankzij deze verslaving) hun gezondheid op het spel zetten. Ze hoeven niet nog eens extra gestraft te worden voor iets wat niet meer invloed hoeft te hebben op hun prestaties als arbeiders dan bijv. het in de vrije tijd beoefenen van sport (ik heb meer collega's die wegens sportblessuren ziek thuis zijn dan vanwege rookgerelateerde klachten).

Het valt me overigens nog mee dat de weigering geldt voor rokenden in het algemeen en niet alleen bijv. voor mensen die sigaretten roken, terwijl managers -of bijv. commissarissen- die dikke sigaren roken ongehinderd hun gang kunnen gaan. Maar ik veronderstel dat voor managers in het bedrijfsleven so-wie-so geen problemen zullen ontstaan...

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat mij betreft mag men ook het aanbieden van ongezonde spijzen aan banden leggen.... in grote bedrijven staan vaak automaten vol met marsen, snickers, twixen en andere ongezonde zoete troep: dat zal vast wel tot versnelde adipositas, suikerziekte en extra tandartsbezoek leiden. Ook bieden bedrijfsrestaurants doorgaans veel in olie gebakken dingen zoals friet, mexicanos, kroketten, etc die ook niet direct tot het gezonde voedsel gerekend worden. Maar alle gebakken dingen vinden we zo lekker!

Ik heb de pest aan betuttelen. Dus: goede voorlichting opdat men zelf kan kiezen.

En mensen niet aannemen omdat ze roken lijkt me ook onzin; het is een zoveelste poging tot terugkeer naar oude tijden: mijn partner heeft 35 jaar geleden bij de Nederlandse Onderwijsfilm gewerkt en die moest in de arbeidsovereenkomst ook instemmen met de regel dat zij geen cafes mocht bezoeken! Er waren nog meer onzinregels, maar die herinner ik me niet, was een beetje in de sfeer van decent gedrag, ook buiten het werk.

Weet ge wat ik wel meer dan schandalig vind: die reclame van Aleve classic of is het Advil of zo, met die man met pijn aan zijn schouder die niet meer aan een zwengel van zijn bootje kan draaien. Die neemt een pilletje om het doorgeven van die pijn te blokkeren.

Dit is hetzelfde als, wanneer in je auto het lampje van de oliedruk gaat branden, dit op te lossen door het lampje te verwijderen.
Dan moet je niet verbaasd zijn als na een tijdje het hele motorblok onherstelbaar stuk is.
Evenzo met die schouder...