zaterdag 10 november 2007

Censuur?

Eerder vandaag schreef ik een reactie op een artikel (in een NRC-weblog over het al dan niet verlengen van de Nederlandse deelname aan de Bushiaanse oorlog in Afghanistan).

Gelukkig was ik zo slim om het stukje ook in mijn weblog op te nemen (zie hieronder), want de weblog-redactie van het NRC heeft gemeend het niet te moeten plaatsen, resp. het na plaatsing te moeten verwijderen.

Omdat ik stom genoeg was om in mijn haast enkele dingen te vergeten en ik die correcties alsnog inzond, biedt de betreffende NRC-pagina nu de absurde situatie dat er twee correcties staan op een niet-aanwezige bijdrage.

Op de PC, vanwaar ik het stukje verstuurd heb, lijkt mijn tekst nog wel aanwezig te zijn (met de toevoeging "NB: Deze reactie moet nog worden beoordeeld"), maar op een andere PC staat hij er gewoon niet bij. Het feit dat de tekst nog wel op de eerstgenoemde PC te zien is, heeft misschien met een cookie te maken. Misschien hoopt de NRC-censuur wel dat ik niet in de gaten heb dat mijn stukje niet acceptabel is.

In eerste instantie veronderstelde ik nog (ik ben kennelijk te goed van vertrouwen) dat mijn stukje misschien te lang was, maar er stond nergens iets over een maximaal aantal woorden of aanslagen, en als dat het geval was geweest, zou ik vermoedelijk toch wel een waarschuwing gekregen hebben.

Daarom ga ik er gewoon van uit dat het NRC het zich ook tot taak gesteld heeft het koloniale beleid van het neoconservatieve Balkenrégime in ieder geval niet al te kritisch te benaderen.

En misschien vergis ik me wel - en dat hoor ik dan uiteraard graag van de verantwoordelijke verwijderaar/niet-plaatser. En ook als er een concrete reden is waarom mijn stuk daadwerkelijk weggecensureerd moest worden, zou ik het prettig vinden om daarover geïnformeerd te worden. Zonder een duidelijke toelichting bij de niet-plaatsing houd ik het op een slaafse pro-Balkiaanse censuur.

Aanvulling: Ik kreeg zojuist (17:14) van de NRCse weblog-redactie een mailtje, waarin me gemeld werd dat mijn stukje niet geplaatst kon worden met als afzender "Dwarslezer". In mijn reactie op dat mailtje heb ik uitgelegd dat ik toch écht DE Dwarslezer ben (en waarom), dus nu is het afwachten of dat voldoende is om mijn stukje alsnog te plaatsen.

Aanvulling 2: Bij het NRC is mijn uitleg geaccepteerd, maar, omdat men "alleen met open vizier [wil] strijden", wordt mijn reactie dus toch niet gepubliceerd. Vroeger zag je nog wel eens brieven in kranten staan met "Naam en adres bij de redactie bekend", maar dat zal in het kader van de terrorismebestrijding wel niet meer mogen. Soit, regeltjes zijn belangrijker dan de boodschap. Overigens toch wel een typische uitdrukking -"met open vizier strijden"- in deze context... De twee correcties zijn trouwens inmiddels ook verwijderd.

Geen opmerkingen: