dinsdag 6 november 2007

Waartoe bezuinigingen allemaal zo kunnen leiden

De NS, vroeger de trots van Nederland (totdat de 'neoliberale' kapitalisten van de Europese Unie besloten dat het bedrijf opgesplitst en geprivatiseerd moest worden) besliste een tijd geleden om zoveel mogelijk loketten te sluiten (nadat ze al eerder verworden waren tot snoepwinkeltjes, waardoor reizigers soms hun trein misten omdat iemand niet wist of hij nu trek had in een Mars of een Nuts en zij pas na minuten een kaartje konden kopen). De bedoeling was natuurlijk duidelijk: er moest personeel uit en dat kon gemakkelijk: loketten dicht en gokapparaten (voor mij althans; ik zie inderdaad dat jongeren in staat zijn er kaartjes uit te krijgen), waarmee je kaartjes kunt laten afdrukken.

Op sommige plaatsen waren de loketten toch overdag nog open, maar een bij het loket gekocht kaartje was wel € 0,50 duurder - de PR-afdeling van NS had niet eens bedacht dat het misschien handiger zou zijn om de indruk te wekken dat een kaartje uit de automaat € 0,50 goedkoper zou zijn...

Nu blijkt dat de invoering van die kaartautomaten niet alleen geleid heeft tot het ontslaan van loketpersoneel, maar ook tot een nieuwe mogelijkheid om mensen te bestelen. Het gegeven dat sommige stations aan de rand van de bebouwde kom staan, (zoals in Uitgeest) heeft waarschijnlijk boeven geïnspireerd om de automaten te voorzien van apparatuur waarmee pinpasfraude mogelijk was. 's Nachts zou hun geknutsel nauwelijks opvallen...

NS heeft laten weten dat het risico voor de banken is en dat de reizigers schadeloos gesteld worden. (de Volkskrant gisteren)

Nu vraag ik me iets af... Wanneer ik mijn fiets niet op slot ergens tegen een huis zet, ben ik strafbaar, omdat ik gelegenheid geef tot diefstal. Is nu de NS eigenlijk ook niet strafbaar? Tenslotte bieden zij ook gelegenheid tot diefstal...

Geen opmerkingen: