woensdag 21 november 2007

Toch maar geen demonstratie komende zaterdag!

De vakbonden hebben de demonstraties van komende zaterdag tegen de ontslagplannen van het Balkenrégime (waarover ik gisteren schreef) afgelast. Dat is op zich een verstandige beslissing geweest, want na de beslissing om een commissie van 'wijze' mensen te benoemen die vóór 1 juni 2008 een advies moet geven was de kans groot geweest dat veel mensen de indruk zouden krijgen dat het probleem opgelost is.

De opmerking van Agnes Jongerius van de FNV ("Ik ben zeer tevreden over hoe het is gelukt dit ontslagplan van tafel te krijgen.") getuigt echter volgens mij van een grenzeloze naïviteit. Iedereen die de laatste jaren de politiek in Nederland gevolgd heeft, weet dat de schijnheilige christenbende rondom Balkenende van leugens en smoesjes aan elkaar hangt.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat eind mei de club van 'wijze mensen' zoals de FNV hen noemt (Trouw noemt hen 'deskundigen') met het advies komen om de ontslagregelingen te versoepelen, zodat arbeiders zonder gedoe kunnen worden ontslagen. Tja, en dan zitten we vlak voor de zomervacantie, en dan moeten de vakbonden nog maar eens proberen om grote demonstraties te organiseren.

Het lijkt mij meer dan waarschijnlijk dat de plannetjes van Donner (uiteraard met steun van de dansmariekes van de draaikonterige PvdA) voordat we een jaar verder zijn precies volgens het originele scenario zijn doorgedrukt. Ik ben benieuwd hoe de vakbonden daar dan nog een 'overwinning' van kunnen maken...

Geen opmerkingen: